Percutian Thailand: bahagian empat, Khao Sok dan Trang

Khao Sok + Trang.

Versi lama

Khao Sok: Dapatkan aktiviti tempatan

Saya tidak tidur pada waktu malam, sukar. Saya mengambil teksi ke lapangan terbang dan perhatikan bahawa sebenarnya mereka semua tanpa pengecualian Toyota (Perkongsian dengan bandar?). Roda stereng di sebelah kanan dan anda memandu di sebelah kiri.

Tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Surat Thani, kod lapangan terbang kod URT, saya merokok rokok di luar dan memberi jaminan kepada dua orang anak muda yang bimbang akan dapat merokok di sana atau tidak. Kami membincangkan sedikit, yang berasal dari Kuwait dan yang lain dari Emiriah Arab Bersatu. Saya bertanya kepada mereka program mereka: Pattaya dan Phuket ... dan ia membuat saya memikirkan kawan secara langsung;). Banyak perkara yang harus dilakukan di Surat Thani, tetapi ada contohnya kampung matahari terbenam Pattaya, atau di pantai mengelakkan buaya Phuket;)

Thailand. Sunset di Pattaya
Tempah penginapan anda di kampung matahari terbenam di Pattaya
Pantai Thai Ditutup Kerana Memburu Buaya - News.com
Phuket penginapan murah

Saya melakukan perjalanan dengan Nok Air dari Bangkok ke Lapangan Terbang Surat Thani dan saya dapati syarikat ini sangat keren kerana pembantu penerbangan berpakaian seperti dalam Kill Bill ahhaha.

Penerbangan murah dari Bangkok ke Surat Thani dengan Nok Air
Penerbangan murah dari Bangkok ke Phuket

Kami tiba di Surat Thani Thailand, saya berada di tepi sebelah dan saya tidak percaya terdapat pokok dan pokok sejauh mata dapat dilihat. Saya melihat hutan, hutan hujan Thailand dan ladang sawit dan pelbagai pokok lain dengan rumah kecil yang hilang di antara ladang. Banyak tempat untuk dikunjungi di Surat Thani. Terdapat jalan besar yang melintasi keseluruhannya, jika tidak, mereka hanya jalan-jalan tanah atau jalan-jalan mini.

Koh Phangan & Surat Thani - Blog Design Jenna Sue
Hotel Surat Thani pada harga terbaik - hotel Surat Thani

Saya baru sahaja mendapat beg saya, seorang lelaki datang kepada saya dan bertanya di mana saya akan pergi. Dia mengarahkan saya kepada rakan sekerja, ia adalah perkhidmatan teksi. Beberapa orang brazilians juga pergi ke Khao Sok untuk Taman Negara Khao Sok, dan juga Khao Sok Lake, jadi kami bertiga berunding dengan perjalanan, ia pergi untuk 1h30-2h jalan. Saya merancang untuk mengambil bas tetapi sama ada ia akan lebih menyeronokkan. Terdapat banyak tempat pelancongan berhampiran Surat Thani. Saya tidak menyesal kerana ia adalah satu mesyuarat yang hebat yang saya lakukan. Saya faham bahasa Inggeris mereka dengan sempurna dan ia membolehkan kita, selain bercakap mengenai perjalanan kita, untuk mengadakan perbincangan yang mendalam tentang kehidupan. Dia seorang guru dan seorang peguam. Mereka tidak banyak melakukan perjalanan kerana upah rendah di Brazil. Mereka sangat menasihatkan saya untuk pergi ke Chiang Mai Thailand di mana mereka melakukan sidecar dan ke Pai, sebuah kampung hippie di sebelah jika peristiwa itu timbul.

28 perkara unik yang perlu dilakukan di Chiang Mai - Dua sol mengembara
Penerbangan oleh Chang Mai mahal. Chang Mai Hotel Murah
8 alasan mengapa saya sangat suka cinta dengan Pai - Be My Travel Muse

Kami sudah tiba, kami belum melihat masa berlalu! Di jalan raya terdapat tanda perhatian kepada gajah, ia dipersoalkan tetapi sesungguhnya sedikit lagi ia benar, ada orang yang berjalan sendirian untuk menenangkan. Kami tidak berada di hotel yang sama, mereka memilih untuk tidur di pondok buluh, saya teragak-agak tetapi terus terang saya lebih suka bilik yang tertutup untuk mengelakkan serangga maksimum:

Kami tiba di kampung, it's great!

Terdapat banyak bangunan kecil di mana-mana, pondok bar, tumbuh-tumbuhan dan ada suasana yang sangat mesra dan mudah.

Saya melihat meterai jauh dan bekerja keras. Mereka lebih besar dan kukuh berbanding di Bangkok.

Hotel resort hutan hujan khao sok di luar kampung, ia diakses oleh jambatan kaki. Dengan cara hotel dan tingkat atas. Selamat datang hebat dan bilik saya agak luar biasa dengan pemandangan hutan. Di mana untuk tinggal di Khao Sok? Saya sangat mengesyorkan Khao Sok Good View Resort, lihat di bawah.

Welkom bij Khao Sok Lihat laman web rasmi Thailand Resort
Khao Sok Good View Resort - Halaman Facebook
Khao Sok Good View Resort

Kelembapan adalah 90%, saya mandi dengan kawan baru saya salamander di resort khao sok jungle. Saya memanggilnya Lucette. Saya diberitahu ia tidak berbahaya tetapi saya takut, ia bergerak dengan cepat perkara-perkara ini. Saya tidak nampak dia di mana dia? Di dalam beg saya, di atas katil saya? Saya lebih suka memberitahu diri saya bahawa dia pergi berjalan-jalan. Saya makan pad ayam Phet, saya memberitahu tukang masak bahawa saya suka makan pedas, dia meletakkan dos saya menikmati. Saya melihat lawatan yang dicadangkan, saya tertanya-tanya terdapat banyak kemungkinan tetapi saya hanya mempunyai satu hari penuh di sini. Encik Bao pengurus memberitahu saya bahawa untuk rafting tidak ada air yang mencukupi dan perjalanan untuk melihat bunga Rafflesia terbesar di dunia, ia boleh mencapai satu meter diameter dan berat sehingga 10 kg !, Tetapi ia tidak dinasihatkan kerana pada masa ini tahun ini mereka masih kecil, terlalu buruk.

Resipi Pad Phet (goreng goreng Thai pedas) - Kelly the Kitchen Kop
Rafflesia, bunga terbesar di dunia

Terdapat dua wanita Perancis berusia lima puluhan di belakang saya. Saya meminta nasihat mereka, perasaan itu berjalan lancar, saya menghantar pulang illico ke meja mereka. Sudah empat tahun sejak kedua-dua mereka pergi untuk menjelajah seluruh Thailand. Blandine adalah seorang anggota polis dari Marseilles, dia bekerja untuk pasukan, briged kewangan dan lain-lain. Dia juga salah seorang pemimpin kumpulan wanita pertama di BAC di Paris. Yang lain ialah Patricia, dia sangat empati dan sedikit lebih bijaksana. Kami bersembang, kami mengambil bir sangat bagus. Mereka memberitahu saya anekdot mereka dan saya memberi mereka petua untuk tips, aplikasi, bagaimana saya dapati pulau saya (selepas jam kerja penyelidikan). Mereka bukan dari generasi internet dan terkesan, mereka menulis semuanya.

Saya duduk di teres saya di salah sebuah kerusi santai di bungalow Khao Lak saya dan selepas memeriksa telefon saya, saya tinggal di dalam gelap untuk mendengar bunyi hutan. Tiada apa-apa yang biasa sangat menyenangkan. Di bilik mandi Lucette kembali ke kaca tetapi di luar. Dan ya itu permainan saya Lucette miskin, saya menutup tingkap! Masa untuk mengambil berus gigi, saya melihat dan sihir, ia adalah tepat di tempat yang sama tetapi di dalamnya. Adakah dia mengulas? Saya membuat keputusan untuk perlahan-lahan. Saya rasa dia melihat saya. Saya mengambil keberanian saya dengan kedua-dua tangan dan mendekati jari. Saya tidak bergerak lagi. Tiba-tiba dia berjalan pada kelajuan cahaya, saya pergi ke arah yang bertentangan sambil menjerit. Saya takut!

Thailand - Reptilia dan Amfibi Bangkok

Keesokan harinya, saya bangun pukul 7:30 pagi. 7:30 bercuti ia bukan manusia sejujurnya. Tetapi ia berbaloi kerana saya mengadakan ekspedisi untuk hari ini dengan program yang lebih menyeronokkan, iaitu trek hutan Thailand. Saya berbual dengan Encik Bao. Dia bekerja 7 hari dari 7 tetapi mendapat untuk bercuti di musim off pada bulan September. Dia mengiringi saya ke van mini. Ada kawannya yang akan membimbing kita sepanjang hari, katanya ahh seksi lelaki tiba. Ia benar-benar tidak seksi, saya fikir ia mesti menjadi jenaka di antara mereka. Terdapat dua pasangan Itali bangsawan dengan anak-anak mereka, keluarga Jerman dan beberapa orang Austria. Dalam perjalanan ibu Jerman bercakap dengan saya dalam bahasa Perancis, sudah 15 tahun sejak dia tidak mengatakan kata saya rasa dia gembira dapat berlatih sedikit. Dia memberitahu saya bahawa di pondok mereka tadi malam dia menyedari bahawa terdapat labah-labah besar di langit-langit! Dia dan suaminya terus mengawal diri mereka di hadapan tiga gadis kecil mereka, tetapi mereka benar-benar panik. Dia juga memberitahu saya bahawa orang Jerman mendapati bahawa orang Perancis menyanyi ketika mereka bercakap. Saya memberitahu dia bahawa bagi kami bahasa Jerman adalah sukar dan digunakan untuk melatih haiwan, dia menjadi letih.

Kami tiba dan kami menaiki bot nelayan. Perjalanan Empangan Empangan Ratchaprapa - Empangan Rajjaprabha atau Cheow Lan Dam - berlangsung lama, sangat indah, kita melihat sekeliling rumah rakit terapung khao, cuaca sempurna dan kita merasakan angin kecil dengan kelajuan bot. Ini adalah syurga Khao Sok!

Empangan Ratchaprapa: Syurga Tersembunyi di Surat Thani - Blog GirlofThailand

Tiba di kampung terapung tempat terbaik di Surat dan kami pasang di kalangan berpuluh-puluh kumpulan lain. Ah. Saya tidak fikir ada sesiapa di sini. Saya makan ikan tasik goreng dan pedas kerana selebihnya tidak begitu baik. Di meja tiada siapa yang bercakap dengan saya, mereka semua bercakap antara satu sama lain dalam bahasa masing-masing.

Momen trekking Thailand telah tiba! Akhirnya semua keluarga akan tinggal berenang di dalam tasik kerana berjalan 4 jam untuk kanak-kanak terlalu banyak. Oleh itu, kami meninggalkan beberapa orang Austria, saya dan pemandu tetapi kami berhenti dengan cepat di hadapan peta.

Dia menerangkan bahawa terdapat jalan pendek dan jalan panjang. Saya menunjukkan bahawa saya mengambil lawatan ini khas untuk melakukan perjalanan sehingga versi lama. Austria bukanlah parti sama sekali, tetapi saya boleh meyakinkannya bahawa dia pasti akan melakukan ini hanya sekali dalam hidupnya. Dan kemudian saya berbelanja banyak, saya ingin dapat melakukan apa yang dirancang ... Kita berjalan dan saya melihat rama-rama, kawah, merayap, kita menyeberang, kita melompat, kita menyeberang sungai, kita naik laju. Panduan ini tidak melambatkan tetapi kita mengikuti.

Selepas 40 minit dia berhenti kami dan meminta kami untuk menggugurkan beg kami di sini. Saya tidak faham, Encik Bao meminjamkan saya beg kalis air yang tidak tahan lama pagi ini supaya saya dapat membawa barang-barang saya ke gua itu. Saya mempunyai masalah untuk memahami panduan dengan loghat Thai, untungnya Austria ada di sana untuk mengulangi perkara yang sama tetapi tanpa aksen. Dia memberitahu saya bahawa kita boleh melakukan versi pendek tetapi kita akan melawat gua pula. Mereka melihat saya ketiga-tiga, saya faham bahawa saya tidak mempunyai pilihan. Baiklah.

Kami meletakkan lampu depan kami dan pergi, kami masuk ke dalam gua! Sungguh hebat saya mempunyai letupan. Kami melihat stalaktit, stalagmit, katak, ikan, kepiting, ular kecil, kelawar.

Kadang-kadang kita berjalan di kerikil basah, sering di dalam air. Menjelang seketika kita tidak mempunyai kaki lagi kita perlu berenang! Ia terlalu keren. Ia adalah kira-kira 20 minit dan kami bertemu dengan kumpulan dalam perjalanan pulang. Orang Austria kembali dengan mereka tetapi saya terus bersendirian dengan panduan itu. Menjelang seketika dia mengambil tangan saya seperti pasangan. Saya fikir ia mesti menjadi cara untuk menjadi perhatian. Tetapi tidak, dia bertanya kepada saya jika saya mempunyai kawan. Uhhhh oké. Saya lebih memahami nama julukan lelaki seksi. Ya dia sangat tinggi dan dia sedang menunggu saya di Perancis! Itu tidak menghalang dia daripada mendapatkan kembali tangan saya sedikit kemudian. Di manakah labah-labah? Dia menunjukkan saya labah-labah besar di dinding dan berpura-pura membuang saya ke atas. Saya menjerit ! Dan saya tidak berani meletakkan tangan saya di dinding. Pada akhir 10 minit yang sama dia berkata kita mesti berbalik kerana selepas itu kita tidak boleh kembali ke gua. Dan jika kita meneruskan ia akan berjalan jauh dengan yang lain 2:30 berjalan dan beg kami berada di luar sehingga tidak mungkin. Serius? Apa desappointment. . . . Saya marah dengan Austria yang menjelaskan kepada saya hanya apa yang sesuai dengannya ...

Kami kembali ke tasik. Saya mengambil bir ketika saya minum kakiku di dalam air. Sekurang-kurangnya ada matahari yang indah. Kemudian tiba masanya untuk pulang ke rumah, bot itu melambatkan saya, saya ingin menutup mata tetapi melawan dan menikmati pemandangan yang terakhir.

Kembalinya mini van kelihatan sangat panjang. Orang Jerman memberitahu saya bahawa mereka pergi untuk melihat gajah minggu sebelumnya. Saya melompat! Beliau menjelaskan bahawa mereka telah melakukan penyelidikan yang luas untuk memilih pusat yang menjaga haiwan. Mereka pergi menaiki gajah dan kemudian dibasuh dan diberi makan. Kemudian gajah melakukan apa yang dia mahu sepanjang hari. Saya bertimbang rasa. Saya ingin melihat gajah tetapi saya menolak sebarang penyertaan dalam pelancongan haiwan. Saya mempunyai perdebatan dengan hati nurani saya. Lagipun, kami menunggang kuda dengan baik. Dan kita menggunakan anjing polis. Dan di sarkas dan zoo terdapat haiwan yang terkunci. Sekiranya kita memboikot semua ini? Walaupun orang ramai sangat berhati-hati dan memberikan banyak cinta kepada haiwan? Saya tidak tahu apa yang perlu difikirkan lagi. Bagaimanapun ia bukan program untuk saya (tetapi pendapat anda menarik minat saya).

Sekembalinya pemandu mengetuk anjing. Mereka menjelaskan kepada saya bahawa dalam kes kemalangan dengan anjing yang baik untuk membayar adalah besar sehingga mereka sangat berhati-hati.

Saya kembali ke hotel dan merasa setengah mangga dan separuh nanas. Di samping itu Lucette tidak datang kembali untuk berjumpa dengan saya. En. Bao membawa saya masuk ke kampung untuk mencari Marseillaises. Dia bertanya kepada saya jika semuanya baik dan saya beritahu dia bagaimana ia berlaku, bahawa sudah lama saya menunggu pengembaraan ini di dalam hutan, saya mempunyai jangkaan, saya menikmati banyak perkara yang perlu dilakukan di Khao Sok. Mereka yang mengenali saya dengan baik tahu bahawa tidak mustahil bagi saya untuk menyembunyikan kekecewaan saya, apabila saya benar-benar kecewa ia menunjukkan di wajah saya.

Khao sok hotel taman negara

Di kampung kami makan tiga dan mereka menggambarkan hari mereka. Mereka menaiki kanu dan kemudian mempunyai secawan kopi yang mereka minum dalam cawan buluh di pinggir hutan hutan hujan Thailand. Kami memberitahu kehidupan kita dan ia mengubah idea saya, ia memberikan sedikit balsem kepada hati.

Kami kembali ke hotel tetapi sebelum tidur, saya mengejutkan Encik Bao. Saya menerangkan kepada beliau bahawa memandangkan komen para pelanggan terhadapnya dan isterinya di internet, mereka nampaknya orang yang sangat luar biasa untuk mengambil begitu banyak perhatian untuk menjaga orang-orang yang datang untuk melihatnya. Jadi saya ingin membawa mereka sedikit dari Perancis untuk menyenangkan mereka. Saya membawa setengah botol gewurtzraminer iaitu 10,000 km supaya ia mempunyai peluang yang unik untuk merasai! Dia berseru oh buddah saya !! Isterinya sangat tersentuh dan saya penuh dengan kebahagiaan untuk melihat kegembiraan dan emosi mereka. Kami minum dan minum sehingga tiba-tiba bersama-sama. Encik dan Puan Bao memberitahu kami sedikit tentang kisah mereka. Encik Bao sebelum hotel itu sedang berkaki ayam di dalam hutan. Dia bertanggungjawab membawa botol air untuk batu dan batu, ia adalah kehidupan yang sangat sukar. Sekarang dengan hotel keluarga terdapat 6 pekerja secara total untuk 8 bilik. Wang yang diperoleh digunakan terutamanya untuk memperbaiki dan mengekalkan hotel. Sebagai contoh pada 2016 belum ada kolam renang. Apabila dia mengetahui bahawa Blandine adalah komander polis dia memberitahu kami bahawa di Thailand, polis mempunyai perut besar kerana mereka tidak banyak yang perlu dilakukan kecuali makan ahahah. Hari berakhir pada masa yang baik ini.

Pada pagi hari ini saya bangun untuk menikmati kolam dengan jet urut. Saya mempunyai sendiri untuk diri sendiri adalah kaki. Rakan-rakan saya dari Selatan datang untuk mengucapkan selamat tinggal kepada saya, kami berjanji untuk memberi satu sama lain berita dari semasa ke semasa. Kemudian ia juga masa untuk pergi untuk saya. Encik Bao mengatur segala-galanya supaya saya tidak mempunyai sebarang masalah dalam perjalanan. Di samping itu ia membuat saya kurang membayar lawatan itu adalah mutiara. Kami membuat lencongan panjang kerana ia adalah van mini yang pulih dan mendepositkan orang apabila dan ketika. Saya melihat lukisan landskap. Semuanya serupa tetapi pada masa yang sama segala-galanya berbeza mengikut bandar-bandar atau kampung-kampung yang kami lalui, sukar untuk dijelaskan. Saya mahu berhenti di mana-mana untuk meneroka. Saya melihat pergunungan Phang Nga, patung-patung batu cantik berhampiran Khao Kop, lembu ... di Krabi Saya perlu mengambil bas. Ia cukup folkloric, seluruh pedalaman dihiasi dalam gaya Thai dan terdapat TV yang menyiarkan banyak video muzik kosong. Saya sangat sedih dan tidak boleh membantu tetapi menangis. Bukan kerana klip tetapi hari ini saya terlepas pengebumian di Perancis, saya tidak boleh memberitahunya selamat tinggal .. lelaki tua bimbang tetapi saya hanya memberitahu dia bahawa saya letih, saya tidak mahu bercakap. .

Phang Nga Bay Revisited - Blog Phuket Jamie's
Jejak langkah - Perjalanan Jotaro: Tapak: Khao Kop Caves Thailand

Baik. Saya akan datang ke Trang. Bas tidak menjatuhkan saya di hotel saya, saya perlu berjalan. Saya tidak fikir ia gila!

Panduan perjalanan Trang - Destinasi yang mesti dilihat ketika melawat Thailand

Saya berjalan di jalan di mana ada anjing yang sesat (atau tidak?). Saya tahu bahawa anjing berasa takut jadi saya cuba untuk berpura-pura saya melawan palma kelapa. Saya lulus dengan senyap. Nip ini sudah mati! Saya melihat hotel tetapi saya mesti membuat lencongan dan terutama saya mesti kembali ke anjing. Kali ini mereka mendendam saya dan mengikut saya, saya sangat takut mereka menyerang saya. Saya melihat pas tikus tetapi akhirnya saya sampai di hotel yang tidak lagi menjadi rumah tamu. Wanita itu menyambut saya dengan memotong mangga dan memanggil saya dengan nama saya bagus! Dia menunjukkan saya bilik saya yang sangat comel dengan tuala-gajah di atas katil. Terdapat banyak tokek di rumah tetapi terima kasih kepada Lucette, saya takut mereka sedikit sekarang. Selain itu, saya membuat diri saya kehadiran mereka. Dia membawa saya ke pasar malam untuk saya makan.

Hotel Baan Bussaba - laman web rasmi
Bandingkan harga dan menempah penginapan anda di Baan Bussaba hotel

Dia menjelaskan bahawa hampir tidak ada pelancong di Trang dan saya akan membayar harga yang sama dengan Thailand. Sesungguhnya di pasaran orang melihat saya apabila saya pergi ia lucu saya tersenyum pada semua orang. Kanak-kanak menonton saya dengan teliti. Dan saya sama kerana saya tidak dapat melihat sejak saya tiba di Thailand (di bawah 10 tahun). Mereka benar-benar boleh diunyah! Saya makan daging babi babi (dan tidak porcupine han lelucon null) dan wouhaouuu itu tahap baru lada! Saya membayar hanya 40 mandi atau 1 €.

Kembali saya merasakan bunga di hadapan hotel atas nasihat wanita itu. Rasanya sangat baik saya bertanya kepadanya apa itu: jari wanita (baik terjemahan bahasa Thai).

Di atas semua, jangan tunggu sehingga peristiwa tragis berlaku untuk menikmati kehidupan. Bersukacitalah, apabila anda mendapati sesuatu yang baik dalam seseorang, katakan kepadanya :) Dan memberi anda cara untuk merealisasikan impian anda. Esok, salah seorang daripada mereka akan menjadi kenyataan untuk saya, saya akan buat kali pertama, dan saya harap bukan yang terakhir, di syurga pulau! Akan diteruskan dalam episod berikutnya ...

Maklumat berguna mengenai Krabi, Khao Sok dan Trang

Berapa lamakah kereta api dari Bangkok ke Surat Thani? Kereta api dari Bangkok ke Surat Thani mengambil sekurang-kurangnya 8h40min, dan ia boleh naik hingga lebih dari 12 jam, bergantung kepada kereta api yang tepat yang anda ambil.

Berapa lamakah kereta api dari Bangkok ke Surat Thani?

Bagaimana hendak pergi dari Krabi ke Koh Phangan? Hanya mengaturkan perjalanan dari mana-mana stesen perjalanan di Krabi - kemungkinan besar akan lebih murah daripada terbang, dan Anda dapat dengan mudah menawar dan membandingkan harga dengan pergi dari satu agensi ke yang lain.

Adakah terdapat sebuah hotel terapung Khao Sok? Tidak ada hotel terapung di Khao Sok - tetapi hotel terapung berada di Khao Wong, dan dinamakan 500 Rai Floating Resort.

Hotel terapung Khao Sok 500 Rai sebenarnya terletak di Khao Wong.

Bagaimana untuk mendapatkan dari Trang ke Surat Thani? Cara terbaik untuk mendapatkan dari Trang ke Surat Thani adalah untuk mengambil kereta api, yang mengambil masa kira-kira 3 jam bergantung kepada kereta api yang tepat, dan berharga 39 $ AS jika ditempah terlebih dahulu, atau 64 minit terakhir AS.

Bagaimana untuk mendapatkan dari Trang ke Surat Thani dengan kereta api

Soalan Yang Sering Ditanya

Apa pengalaman unik yang ditawarkan oleh Khao Sok dan Trang kepada pelawat di Thailand, dan bagaimana mereka berbeza dari destinasi pelancongan yang lebih popular?
Khao Sok dan Trang menawarkan gabungan pemandangan semula jadi yang menakjubkan dengan hutan hujan yang padat, gunung batu kapur, dan pantai yang tenang. Mereka menonjolkan persekitaran mereka yang kurang rosak dan tidak tercemar berbanding destinasi yang lebih popular, memberikan peluang untuk eko-pelancongan dan pengalaman budaya yang sahih.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.