Percutian Thailand: hari ke-3, pusat Bangkok

Bangkok Centre. Saya memulakan hari baru ini dengan sarapan pagi dan kemudian pergi ke kolam renang. Terdapat kerusi-kerusi di Jepun di kerusi berjemur. Saya memasuki air, ia adalah sangat baik. Langit adalah kelabu kerana saya tiba, tidak perlu pelindung matahari. Saya pergi berenang tetapi berhenti dengan cepat kerana saya kehilangan bahagian baju renang saya. Oops saya harap tiada siapa yang melihat!

Hari Sabtu, versi pendek

Bangkok Centre.

Versi lama

Hari ini saya pergi ke pusat Bangkok dan bermula dengan Chinatown. Ia agak berbeza, ia sangat miskin dan terus terang ia tidak berbau sangat baik.

Perkara yang boleh dilakukan di Chinatown / Yaowarat, Bangkok: Panduan Perjalanan Kejiranan
Bangkok: Dapatkan aktiviti tempatan

Terdapat banyak bengkel, tan kedai tetapi tidak seperti di rumah, segala-galanya terbuka di jalanan dan ia sedikit kucar-kacir. Ia kelihatan cantik kotor dan tidak sihat. Kami merasakan bahawa orang-orang ini melakukan apa yang mereka ada dan bagaimana mereka boleh.

Saya tiba di Wat Traimit, kuil Buddha Emas. Saya tidak melawat kuil tetapi saya kembali ke tempat di mana terdapat Buddha emas. Saya fikir saya telah membaca di mana seseorang tidak boleh mengarahkan kaki ke arah Buddha dan dengan itu melipat di bawah kerusi saya dalam keraguan. Orang datang untuk berdoa, membuat sumbangan dan diberkati oleh seorang sami yang ada di sana.

Wat Traimit di Bangkok - Kuil Buddha Emas

Mereka berlutut di hadapan biarawan yang memberkati mereka dengan sejenis bunga buluh dan air, kemudian dia menggantung tali di pergelangan tangannya. Ia untuk nasib dan perlindungan, saya fikir anda perlu menyimpan gelang itu sehingga jatuh dengan sendirinya.

Wat Traimit - Kuil Buddha Emas - Bangkok Untuk Pengunjung

Saya terus di Chinatown di mana terdapat banyak kedai emas. Harga emas dipaparkan pada skrin dan terdapat banyak orang Cina di dalamnya; ia menggelegak, ada pergolakan. Secara kerap dalam perjalanan ada orang yang duduk di atas tanah dengan beg besar dan hanya sedikit kertas di tengah. Saya tertanya-tanya apa yang mungkin .. Bolehkah berkaitan dengan emas?

Tempat Terbaik Untuk Membeli Barang Kemas Di Bangkok - Perjalanan Budaya

Terdapat banyak yang dapat dilihat! Saya tidak tahu di mana hendak melihat. Seorang lelaki sedang membuat pinggan mangkuk di kaki lima, dua orang lain memotong sotong di atas mangkuk. Orang tua sedang mengeringkan sesuatu di atas tuala di atas lantai. Dia tidak dapat menjelaskan kepada saya apa itu, terlalu buruk. Lebih jauh lagi, seorang lelaki sedang berjuang dengan troli beliau, yang terlalu sibuk, menyanyi lain ketika melihat telefonnya kerana dia tidak mempunyai pelanggan. Seorang lelaki hanya mempunyai bahagian atas tubuhnya, saya tertanya-tanya bagaimana dia melakukannya setiap hari. Saya tidak boleh mengatakan bahawa dia duduk kerana payudaranya terletak langsung pada jenis kes kayu. Seorang saudagar ikan yang membuat restoran berkata dia menjual ikan hiu dan seorang wanita meletakkan kedai mainannya di cina.

Saya melihat seorang lelaki berhenti di hadapan lorong dan membuat wai (ketika menyambut dengan memegang tangan di muka muka). Ia mengganggu saya yang akan saya lihat. Di penghujung lorong terdapat sekolah biarawan. Saya tidak terlalu lama, saya tidak mahu menjadi watak kasar seperti mereka. Saya membeli mango dari penjual jalan dan memutuskan untuk pergi ke Wat Pho di tuktuk.

Cara Menghindari Teksi dan Penipuan Tuk-Tuk di Bangkok - Pamela MacNaughtan

Saya berunding secara langsung harga dan saya sampai ke sana dengan cepat. Ia berjalan pantas, ia bergetar ke segala arah, rambut saya terbang ke segala arah, ia sangat sejuk! Wat Pho adalah salah satu kuil tertua dan terbesar di Bangkok, ia adalah 8 hektar dan rumah Buddha berbaring (cuba untuk menyebut nama rasmi: Wat Phra Chettuphon Wimon Mangkhalaram Ratchaworamahawihan), sekolah urut dan sekolah perubatan tradisional.

Wat Pho - 46 meter emas dilapisi Reclining Buddha Temple Bangkok
Kompleks kuil Buddha Wat Pho

Saya kagum, ia sangat cantik tetapi ia sangat mencolok. Saya suka semua patung, mereka mempunyai postur yang hebat, saya meluangkan masa untuk menonton mereka semua.

Saya melihat beberapa kucing di sana sini. Mereka tidak kelihatan sihat, sangat kecil dan memotong ekor mereka. Saya membelai satu atau dua dan mereka mengikut saya. Saya mencari tongkat dan cuba bermain dengan mereka. Tetapi mereka bukan haiwan peliharaan mereka tidak faham apa yang saya lakukan dan melihat saya bodoh .... kerana mereka tahu bagaimana melakukannya dengan baik. Tiba-tiba ketiga muncul dan serangan! Ya. Kucing yang baik.

Saya mempunyai dos harian saya gembira :) Saya kehilangan mereka untuk meneruskan lawatan. Saya mendengar para pendeta berdoa, saya mendekati salah satu kuil. Saya memakai jaket tetapi seorang wanita meminta saya untuk menarik skirt saya turun sebanyak mungkin, ia agak pendek. Terlalu buruk, saya fikir ia akan baik-baik saja. Baiklah pengawal membiarkan saya masuk, saya berlutut seperti orang lain. Para biarawan duduk di atas platform dan mereka bermeditasi.

Saya menutup mata saya dan memberi tumpuan kepada nyanyian. Ia cukup mengagumkan Saya tidak tahu berapa lama saya tinggal di sana. Apabila saya bangun, saya terasa jatuh, saya tidak dapat merasakan kaki saya lagi. Itu sahaja, darah beredar lagi! Saya meneruskan lawatan itu, sangat besar. Ah, saya fikir saya telah berada di sini sebelum ini, saya tidak tahu lagi.

Saya mendengar banyak bahasa Perancis. Saya melihat seseorang yang bersandar di atas kepala patung dia hampir duduk di atasnya. Ia menyakitkan hati saya dan ia menyusahkan saya untuk memintanya untuk menunjukkan sedikit rasa hormat. Bayangkan rahib Helen, fikir zen, bernafas. Kita mesti menerima semua orang dan mungkin ia adalah lelaki yang baik. Tidak menjadi penjaga kuil saya tinggal di tempat saya dan teruskan. Selain itu ia tidak jauh dari 6 petang, ia adalah hari Sabtu tetapi jika saya mahu melihat sesuatu yang lain saya perlu berlepas. Sekali di luar, saya menyedari bahawa saya zapped untuk melihat Buddha yang berbaring. Heum ... terlalu buruk ya.

Saya membuat keputusan untuk pergi ke pasaran azimat. Untuk pergi ke sana, saya melihat sebuah taman besar dengan pokok besar di hadapan. Tiada pintu masuk di sebelah ini nampaknya, jadi saya pergi melihat ke pintu pagar.

Ah! Ia adalah Gym Parc, sejenis laluan kecergasan. Saya melihat ramai orang berlari dalam kumpulan dan bersenam. Tiba-tiba lelaki kecil keluar dari mana-mana dan memulakan perbualan. Dia bertanya kepada saya jika dia boleh pergi dengan saya kerana dia juga pergi ke arah itu. Kita dapat mengenali satu sama lain tetapi saya mempunyai masalah untuk memahaminya. Ramai orang Thai di Bangkok bercakap bahasa Inggeris tetapi mereka mempunyai aksen sedemikian sehingga kita tidak faham apa-apa. Saya malu untuk membuat dia mengulangi tiga kali setiap ayatnya.

Beliau menawarkan saya makan di Chinatown tetapi saya memberitahu dia bahawa saya tidak mahu kembali kerana saya mempunyai perkara lain untuk dilihat. Dia menegaskan tetapi membeku sekali gus. Baiklah, baik awak, tuan? Ya ya, sebenarnya bunyi musik ini adalah lagu kebangsaan (saya bayangkan), kita berada di hadapan Kementerian Pertahanan dengan potret besar raja baru. Terdapat majlis dan tentera sedang turun dan meletakkan bendera dengan berhati-hati. Lelaki itu kemudiannya meninggalkan kerana dia tidak lama lagi tiba di destinasinya.

Bangunan Kementerian Pertahanan - Bangkok untuk pelawat

A tuktuk bertanya apa yang saya cari. Ah pasaran sudah berakhir, saya terlambat datang. Saya menunjukkan kepada beliau perkara-perkara menarik yang saya telah dirakam di maps.me (terima kasih Céline :)) dan minta beliau untuk pendapatnya. Dia membawa saya ke pasar bunga. Olala bau begitu baik di sini!

Orang-orang yang sangat meriah sibuk, mempersiapkan, memakai, banyak, membuat kalung bunga. Saya minta seorang wanita nama bunga yang sedang dia persiapkan. Ia kelihatan seperti artichokes kecil yang belum pernah saya lihat sebelumnya. Dia tidak faham tetapi dia nampak sangat gembira kerana saya tertarik kepadanya.

Pak Khlong Talat: pasaran bunga 24-jam ikon di Bangkok - Expique

Saya meneruskan sedikit lagi ke khlong, gelap. Dan suram. Ia tidak diterangi. Terdapat lelaki berdarah kosong yang berada di atas keretapi mereka. Saya tidak melihat wanita di sini. Ia bimbang saya sedikit, nampaknya tidak menjadi tempat di mana anda berjalan di waktu petang. Baik saya sudah di sini jadi mari lihat. Ia berbau seperti ikan di mana-mana, lelaki membawa blok besar ais dan barangan. Saya kembali ke jalan-jalan menyala, saya lapar dan saya fikir saya berjalan tanpa benar-benar berehat selama 7 jam. Kakiku sakit dan saya jauh dari metro. Seperti nasib anda tidak akan ada tuktuk atau teksi di kaki langit! Tiada pilihan untuk terus berjalan tetapi saya mempunyai banyak kesakitan, ia mesti jelas kerana seseorang menawarkan untuk memberikan sepatu saya sebagai jenaka.

Kaki saya tidak membawa saya lagi. Sebuah tuktuk di sana! Saya sangat gembira saya mahu meninggikannya 5 tetapi dia tidak tahu berikan saya lima. Saya melihat di matanya bahawa dia takut ketika saya mendekati tangan saya, dia mesti membawa saya untuk yang gila. Di kereta bawah tanah terdapat seorang wanita tua memakan buah-buahan tarikh di sebelah saya. Dia sangat kecil sehingga kakinya tidak menyentuh tanah. Saya harap saya dapat melakukan perkara yang sama pada masa ini! Mandi kecil di hotel dan saya kembali ke restoran dari malam pertama. Saya tidak mempunyai kekuatan untuk mencari tempat lain dan saya lupa walaupun telefon saya di hotel. Saya tidak boleh mengatakan apa yang saya makan, itu baik, rempah dan daging babi. Tidak tahu apa masa saya cuba mencari pusat urut terbuka. Ia adalah 23:45 mereka semua hampir tengah malam, tidak ada masalah. Saya memberitahu diri saya bahawa saya akan menerokai sudut kejiranan yang lain tetapi saya merasa sangat buruk dan sangat lemah sekaligus. Saya rasa saya tidak jauh dari ketidakselesaan sehingga saya kembali ke hotel. Sudah tentu kesan sampingan tiga hari berjalan kaki. Akhirnya tidak buruk, selepas esok saya terbang ke hutan!

Thailand ke Phuket

Soalan Yang Sering Ditanya

Apakah tarikan dan aktiviti utama di pusat Bangkok, dan bagaimanakah pelancong dapat membuat banyak lawatan mereka?
Tarikan utama di pusat Bangkok termasuk membeli -belah di MBK atau Siam Paragon, melawat Shrine Erawan, dan meneroka Lumpini Park. Pelancong boleh memanfaatkan sepenuhnya lawatan mereka dengan menggunakan pengangkutan awam seperti BTS Skytrain untuk perjalanan yang mudah dan mengalami campuran Bangkok moden dan tradisional.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.