Masalah Perjalanan Malang: Pengalaman Dan Cara Bersedia Dengan Betul Untuk Yang Tidak Dijangka

Selama bertahun -tahun, setelah mengembara di lebih dari 50 negara, saya mempunyai beberapa isu yang malangnya berlaku kepada banyak jika tidak kebanyakan pelancong, tidak dijangka dan menyusahkan, dan tidak mempunyai penyelesaian, kecuali memastikan sebelum perjalanan yang anda sudah bersedia untuk apa -apa keadaan.

Inilah yang berlaku kepada saya secara peribadi, mengapa saya malangnya hilang banyak kerana saya tidak dilindungi dengan betul, dan bagaimana anda boleh - dan kita semua perlu - merancang dengan sewajarnya untuk membuat yang terbaik dalam situasi ini!

Saya diculik di Ukraine, dan tidak mendapat apa -apa

Kisah bagaimana saya diculik dan ditinggalkan mati di Ukraine

Sekali semasa salah satu perjalanan hujung minggu saya untuk melawat Friends di Kyiv, Ukraine dan menikmati aktiviti musim sejuk yang menakjubkan , sementara saya bekerja jauh dari nomad digital yang berpusat di Dusseldorf, Jerman, kami memutuskan untuk berpesta dengan beberapa kawan selepas Mengunjungi sauna dengan sekumpulan kawan yang lebih besar.

Pada bulan Januari, pada musim sejuk, dan seluruh negara ditutup dengan salji, dengan suhu sekitar 20 darjah Celsius, atau sekitar 4 darjah Fahrenheit.

Kami bermula dengan melawat kelab menari, dan ketika ia ditutup sekitar pukul 4 pagi, kami pergi ke kelab parti di suatu tempat di pusat bandar - bukan kali pertama saya berada di sana, tetapi pasti kali terakhir saya.

Rakan -rakan saya duduk di meja yang dekat dengan bar dan dapat melihat saya memesan satu lagi bir dari bar, yang saya juga ingat.

Perkara seterusnya yang saya ingat, sedang bangun di tempat duduk belakang kereta, dengan seorang penumpang duduk di sebelah saya dan satu lagi dari kerusi senapang patah, kemudian yang menumbuk saya di muka untuk membangunkan saya, kedua -dua melambai pisau pada saya dan meletakkan mereka di bawah kerongkong saya.

Penumpang di kerusi senapang patah yang mula melambaikan kad debit saya, saya hanya keluar dengan satu kad dan sedikit wang tunai, dan memberitahu saya Beri saya kod pin anda jika anda mahu hidup, yang saya lakukan.

Selepas itu, mereka lada menyemburkan saya dan hanya membuang saya keluar dari kereta, dan meninggalkan saya di sana, di tengah -tengah ladang bersalji, di tengah -tengah tempat di dataran Ukraine, haggard, mabuk, hampir tidak dapat membuka mata saya kerana Semburan lada, sejuk dan tanpa apa -apa yang tersisa di dalam poket saya.

Mereka sebenarnya telah mencuri semua yang saya dapatkan dengan diri saya sendiri, termasuk telefon pintar saya, dompet saya dengan kad debit utama saya dan sekitar $ 100 tunai, dan juga termasuk kad kunci hotel saya, dan telah memotong poket jeans saya terbuka.

Cerita panjang pendek, saya telah berjalan di ladang beku selama beberapa jam, mendapati bas yang membawa saya secara percuma ke bandar, mengambil teksi ke hotel dan kemudian memintanya dengan baik untuk menunggu pembayaran. Penerimaan hotel mengenali saya, mengeluarkan saya kad kunci baru, yang saya gunakan untuk mendapatkan wang tunai di loker bilik saya untuk membayar teksi, dan mula memeriksa apa yang perlu dilakukan dalam keadaan ini.

Saya menyemak akaun bank saya dalam talian (pada masa itu, saya tidak mempunyai sistem perbankan perjalanan yang baik%%%), dan mereka telah mengeluarkan wang tunai sehingga had maksimum, iaitu 800 € dengan kad ini. Kerana ia adalah Saturdy, mustahil untuk menghubungi bank atau melakukan apa -apa pada hujung minggu.

Saya jumpa kawan yang membawa saya ke balai polis untuk menyediakan kenyataan untuk insurans, tetapi polis tidak mahu menulis bahawa saya dirompak dan diculik, kerana ini bermakna kedutaan akan mendengarnya dan mereka akan ada Untuk melakukan siasatan penuh, yang akan menjadi kehilangan masa, kerana saya hampir tidak ingat sesuatu yang menarik.

Juga, kerana kenangan saya kabur, saya tidak ingat apabila saya mendapat lada disembur, atau walaupun penting - satu saat saya terancam dalam kereta rawak, yang kedua selepas saya keluar di salji yang menangis kerana semburan. Atau ternyata mustahil untuk disembur di dalam kereta, tetapi saya tidak ingat di mana ia berlaku, dan jadi mereka tidak percaya saya.

Kerana saya tidak mendapat apa -apa kertas yang betul, insurans tidak memberi apa -apa kembali. 800 € hilang dari pengeluaran kad, 100 € kehilangan wang tunai, dan telefon yang dibeli beberapa bulan lebih awal bernilai 400 € juga hilang, ditambah dengan seluar jeans yang dibuka.

Cara Mengatasi Mendapatkan Diculik

Pertama sekali, untuk mengelakkan mendapatkan dadah, di negara asal anda atau di tempat lain, jangan biarkan minuman anda dari pandangan anda, dan hanya minum dari botol yang dimeteraikan kilang. Di sesetengah tempat, tetamu lain mungkin menggunakan peluang yang singkat untuk meletakkan sesuatu di dalam minuman anda, atau kakitangan di bar mungkin mengenali dan membantu mereka semasa melayani minuman anda.

Kedua, jika anda perlu pergi ke polis untuk melaporkan sesuatu seperti itu, dapatkan penterjemah tempatan dengan anda, dan ulangi dengan mereka cerita beberapa kali untuk memilikinya lurus, jadi anda tidak akan teragak -agak apabila polis meminta anda mempersoalkan dan akan menyediakan garis masa yang jelas dan cascade maklumat.

Ketiga dari semua, sebelum perjalanan, pastikan anda bersedia dengan betul, dengan insurans perjalanan yang sesuai %% %%, dan telah memperoleh bukti pembelian apa -apa nilai yang anda ambil dengan diri anda, seperti telefon pintar, dan meninggalkan semua yang Tidak semestinya diperlukan di loker hotel anda, seperti pasport anda, dan keluar dengan salinan pasport berkualiti sahaja.

Saya mendapat telefon dirompak di Bali, dan terpaksa membeli telefon baru sahaja

Kisah bagaimana saya dirompak di Bali

Semasa saya tahun Long World Tour 2019 di mana saya melawat sekitar 20 negara semasa melakukan perjalanan di seluruh dunia, saya menghabiskan satu bulan di Bali, dari mana saya bekerja dari jauh dan mempunyai keseimbangan kehidupan kerja yang luar biasa, dengan setiap hari rutin yang sama:

• Bangun sekitar pukul 8 pagi, berenang ketika kolam terbuka,
  • Bersarapan selepas berenang,
  • Berjalan kaki singkat sementara matahari tidak terlalu kuat,
  • Bekerja sepanjang hari sehingga matahari turun sekitar pukul 5 petang,
  • Berjalan ke pantai untuk muzik, minuman dan makan malam secara langsung.

Suatu hari pada minggu pertama saya di sana, saya telah memutuskan untuk menyertai pesta di sebuah kelab selama beberapa jam, tidak lama lagi sehingga 1 pagi. Ketika kelab berada di jarak berjalan kaki, sekitar satu kilomoter jauh atau setengah batu, saya telah memutuskan untuk kembali dari kelab ke hotel.

Untuk menjimatkan sedikit masa kerana ia sebenarnya bukan garis lurus yang berjalan pulang ke rumah, saya pergi melalui beberapa jalan kecil, salah seorang daripada mereka yang hampir tidak ada lampu jalan, saya menggunakan lampu suluh telefon saya untuk memeriksa di mana saya berjalan.

Pada satu ketika, skuter melintasi jalan saya di jalan kecil ini, dan ketika saya tidak mengharapkan apa -apa, penumpang di belakang meraih telefon saya ketika mereka melewati saya, dan mereka pergi.

Saya sebenarnya baru membeli telefon beberapa hari yang lalu, sebaik sahaja saya tiba di Bali, ketika telefon terdahulu saya pecah. Insurans kad saya tidak akan melakukan apa -apa kerana saya membeli wang tunai telefon dari penjual semula tempatan, dan bagaimanapun sokongan jauh mereka agak tidak membantu.

Cara mengendalikan dirompak pada waktu malam sebagai pelancong

Pertama sekali, pada waktu malam di negara lain, lebih baik menggunakan pengangkutan yang selamat dan menghabiskan dolar tambahan untuk pengangkutan teksi, dan jika berjalan, cuba untuk tidak bersendirian, dan hanya tinggal di jalan -jalan yang sibuk dan diterangi.

Arahan keselamatan asas yang ditetapkan, sekiranya situasi yang sama mungkin berlaku kepada anda, pastikan anda mempunyai penerimaan elektronik apa -apa yang anda beli nilai, seperti telefon, komputer riba, dan elektronik lain, jadi anda mempunyai mereka sekiranya ada sesuatu berlaku.

Dan juga pastikan anda dilindungi dengan insurans perjalanan yang komprehensif %% yang meliputi kecurian elektronik, seperti insurans Satetywing Nomad 2.0 dengan perlindungan kecurian elektronik yang didayakan.

Insurans ini akan meliputi elektronik anda sehingga $ 1000 untuk penginapan 28 hari atau lebih lama, yang berlaku untuk lawatan dunia tahun saya yang panjang - malangnya pada masa itu, saya tidak bersedia dengan betul.

Kesimpulannya: Cara Bersedia untuk Situasi Malang

Ingat nasihat asas:

• Jangan biarkan minuman anda tidak dapat dilihat, minum hanya dari minuman yang dimeteraikan kilang,
  • Keluar hanya dengan ketat yang diperlukan seperti salinan wang tunai dan pasport kecil, tinggalkan semua yang berharga terkunci di hotel,
  • Mempunyai semua salinan dokumen yang terdapat di awan peribadi anda,
  • Dapatkan perlindungan insurans lengkap sebelum pergi,
  • Kekal selamat !

Adalah perlu untuk membeli insurans sebaik sahaja anda memulakan perjalanan, dan memasukkan tambahan yang anda perlukan, seperti sukan pengembaraan dan kecurian elektronik, dan pastikan anda boleh mengakses semua dokumen yang diperlukan secara elektronik jika perlu - semak semula mereka Semua boleh diakses pada awan peribadi anda sebagai contoh, dan anda akan dapat mengaksesnya dari mana -mana peranti yang disambungkan Internet jika anda perlu.

Insurans Nomad 2.0 Safetywing Nomad 2.0 terbaru menawarkan tambahan baru yang memberi anda perlindungan penuh yang anda perlukan, sekiranya anda pergi ke Amerika Syarikat, pergi ke sukan pengembaraan seperti Ave Air Air Rafting White »dan Kecurian Elektronik seperti yang berlaku kepada saya!

Soalan Yang Sering Ditanya

Apakah beberapa masalah yang tidak diduga yang dihadapi semasa perjalanan, dan bagaimanakah pelancong bersedia untuk mengendalikannya dengan berkesan?
Masalah umum termasuk masalah kesihatan, kehilangan barang -barang, kelewatan perjalanan, dan salah faham budaya. Penyediaan termasuk mempunyai insurans perjalanan yang komprehensif, menyimpan barang-barang penting dalam pembawa, dan membiasakan diri dengan adat dan bahasa destinasi.
Apakah masalah biasa yang dihadapi oleh pelancong dalam perjalanan, dan bagaimanakah mereka dapat mempersiapkan dengan berkesan untuk situasi yang tidak dijangka?
Masalah biasa termasuk masalah kesihatan, kelewatan perjalanan, dan dokumen yang hilang. Penyediaan termasuk insurans perjalanan yang komprehensif, menyimpan sandaran dokumen penting, dan tetap dimaklumkan mengenai destinasi.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.