Semua Mengenai Lawatan 1 Hari Di Gunung Pelangi Vinicunca, Peru

Untuk hari kedua saya di Cusco, saya telah menempah perjalanan ke Vinicunca, gunung berwarna, dengan Bloody Bueno Peru, termasuk pickup hotel.

Vinicunca Rainbow Mountain

Bangun pukul 2 pagi, saya terpaksa menunggu pengambilan yang sepatutnya berada di 04:30 pagi. Masa terlalu pendek untuk pergi tidur sedikit lebih, jadi saya bersedia dan menunggu.

Kesukaran gunung Peru yang berwarna-warni: sangat sukar. Rancangkan perjalanan panjang di jalan licin di sepanjang jurang, dan suhu beku di atas
Peta gunung pelangi Peru dari Cusco

Pada 04:15, atau 15 minit sebelum waktu yang dirancang, concierge concierge mengetuk pintu saya. Pengangkutan ke lawatan Vinicunca ada di sini!

Cusco: Dapatkan aktiviti tempatan

Saya sebenarnya yang pertama dijemput, di Mercedes Sprinter, yang boleh duduk 18 orang.

Kami pergi ke sekitar bandar untuk mengambil semua orang, sehingga kenderaan itu penuh. Pada sekitar pukul 5 pagi, kita boleh mula menuju ke perhentian pertama kami, Cusipata.

Di tengah jalan, jalannya cukup cantik, terutama selepas kami meninggalkan bandar Cusco, ketika matahari baru saja naik.

Kami memandu selama 2 jam, bermula dengan lebuh raya di Cusco, dengan cepat menyertai jalan-jalan gunung yang lebih kecil, menyeberangi kampung-kampung kecil yang indah, dan kami mula memanjat naik gunung di lintasan lumpur, lulus jambatan, sungai kecil, dan tentu saja memandu di jalan-jalan berliku .

Kerana saya takut ketinggian, atau vertigo, saya pasti tidak berasa sangat selesa di jalan-jalan ini. Walau bagaimanapun, saya menutup mata ketika kami memandu berhampiran dengan jurang, dan mula berfikir tentang berdoa ...

Laman web Bloody Bueno Peru

Sarapan pagi di Cusipata

Pada sekitar pukul 7 pagi, kami tiba di Cusipata, pangkalan pengendali pelancongan kami, Agensi Pengembaraan Andean Adventure EIRL, yang nampaknya mengkhususkan diri dalam perjalanan Vinicunca, di mana 3 Sprinter lain telah diletakkan dan mempunyai banyak tetamu sebagai milik kami, menjadikan keseluruhan kumpulan sekitar 60 orang termasuk panduan dan pemandu.

Kami pergi ke bangunan utama, di mana kami semua duduk, lebih kurang dengan kenderaan, dan dengan cepat kami melayani sarapan: roti, mentega, jem, kopi, teh, coklat panas, koka.

Kami agak tersenyum, mungkin semua masih tidur setengah dan tidak benar-benar digunakan untuk bangun pada 3 pagi, atau tidur dalam kereta di jalan-jalan bergelombang, yang tidak begitu mudah.

Selepas sarapan pagi, pemandu memperkenalkan diri, bersama pemandu. Panduan kami adalah Violeta, seorang wanita yang baik yang sebenarnya sedang melakukan perbincangan.

Kami berpisah dengan dua kumpulan, satu bahasa Inggeris, dan satu berbahasa Sepanyol, untuk mendapatkan arahan untuk hari itu.

Di bawah bumbung kawasan tempat duduk yang besar itu, kedai kecil menjual semua yang diperlukan: Chullo (topi Peru), sarung tangan, tudung, poncho plastik untuk hujan, minuman dan makanan ringan.

Saya sebenarnya hanya datang dengan baju t-shirt dan baju pengantin saya. Saya pada mulanya datang ke Amerika Selatan untuk menikmati matahari Caribbean, tidak pergi ke mana-mana di bawah 20 ° C ... Saya satu-satunya yang sebenarnya hanya dalam t-shirt, semua orang memakai gear langit, dan saya mempunyai sweater saya di pinggang saya.

Nah, itu 9 ° C, dan kami masih berada di 3300meters, sama seperti ketinggian Cusco, hampir 2000 meter di bawah matlamat akhir kami 5036 meter, dan matahari nampaknya tidak akan muncul ... Mungkin saya perlu sesuatu yang perlu dipakai? Cuaca Vinicunca, seperti Cusco, mungkin berubah pantas dari matahari yang indah hingga hujan.

Oleh itu saya membeli poncho untuk hujan (S / 5, 1.5 $ / 1.3 €), selendang (S / 15, 4.5 $ / 4 €) dan topi Peru (S / 15, 4.5 $ / 4 €) snek kecil, Oreo knock-off untuk S / 2.

Mhh ... ia kemungkinan besar akan menjadi hujan, kita akan berjalan di jalan berlumpur, dan panduan mengesyorkan kita untuk menyewa tongkat untuk mengelakkan terlalu banyak, nasihat yang saya ikuti, menyewa tongkat untuk S / 5 (1.5 $ / 1.3 €) - dan saya pasti tidak akan menyesalinya, kerana semua yang saya ada adalah kasut bandar saya, dan tidak sama sekali ...

Selepas selingan kecil untuk membeli-belah, sudah tiba masanya untuk pergi, tetapi sebelum ini, kita semua mula beratur untuk perhentian tandas, sebelum kembali ke dalam kereta selama satu jam perjalanan lebih.

Mendapat di bahagian bawah Vinicunca Peru

Pada sekitar pukul 8 pagi, kami memulakan pesta kedua perjalanan kami, satu jam perjalanan di jalan-jalan gunung yang sangat kecil dan sangat berbahaya, untuk naik ke sekitar 4400 meter, di mana kami akan memulakan kenaikan kami.

Perjalanan itu lebih teruk daripada yang sebelumnya, menjadikan saya merasa sangat tidak selesa. Saya sangat gembira untuk tidak memandu, saya tidak akan dapat melakukannya!

Kami memandu di sepanjang jurang di satu pihak, dengan kadang-kadang hanya beberapa sentimeter untuk pemandu untuk beroperasi, dan kereta-kereta datang ke arah yang bertentangan dari mana-mana, kerana jalan-jalan yang menunggang gunung setiap beberapa meter.

Nah, saya kebanyakannya menutup mata saya, dan cuba untuk tidak memikirkannya. Saya ulangi diri sendiri secara dalaman dia tahu apa yang dia lakukan dia tahu apa yang dia lakukan.

Pada kira-kira setengah perjalanan, kita mula melihat beberapa puncak salji yang dilindungi di sekeliling kita. Tunggu, apa, adakah kita benar-benar pergi ke salji ???

Saya tidak bersedia untuk itu sama sekali! Mungkin kita tidak pergi ke puncak-puncak ini, selepas itu, kita ada di sini untuk melihat gunung Vinicunca, tidak berjalan di salji, kan?

Kenaikan gunung

Dan begitulah, kami tiba di kem asas, di mana sebenarnya sudah sepersepuluh Mercedes Sprinter lain yang diletakkan di tempat letak kereta yang besar, dengan apa yang kelihatan seperti beberapa pondok yang menjual barang-barang yang berlainan sedikit di atas.

Kami keluar dari kereta, dan kami berada pada kira-kira 4400 meter, saya tidak pernah begitu tinggi sebelum ini!

Kami berkumpul di atas bukit, dan saya mula memahami apa penyakit ketinggian: Saya tidak merasakan saya benar-benar boleh berjalan lurus atau cepat ... kepalanya terasa sedikit berat, dan saya tidak berasa seperti bergerak pantas.

Walau bagaimanapun, buat masa ini, kami hanya berjalan beberapa meter, berkumpul semula, dan mendengar cadangan terakhir dari panduan: ia adalah kira-kira 9:20 pagi, kami mempunyai sehingga 10:50 pagi untuk sampai ke puncak, yang sejauh 4.5km, di sana kami boleh menghabiskan masa sehingga 30 minit, dan kemudian kita perlu kembali ke kereta, yang sepatutnya membawa kami ke sana sekitar jam 1 petang.

Baiklah! Kumpulan kami dipanggil Juara, dan pemandu kami mempunyai bendera bandar Cusco, pelangi, ini adalah bagaimana kami akan menemui mereka.

Baiklah, mari bermula!

Semasa seratus meter pertama, semuanya baik-baik saja, tetapi saya berjalan perlahan walaupun. Kilometer pertama, selepas itu kita dijanjikan beberapa tandas, nampaknya sukar kerana jalan sempit, dan sangat licin.

Tidak terlalu curam, kami mungkin tidak mencapai 4500m selepas kilometer pertama ini, tetapi sangat melelahkan kerana saya sangat kerap ditutup.

Saya memberi perhatian yang banyak ke mana saya berjalan, pergi dengan perlahan, menonton dengan berhati-hati di mana saya melangkah, dan memberi perhatian kepada pernafasan saya.

Kilometer pertama di atas gunung

Pada akhir kilometer ini, kita sampai ke tandas yang dijanjikan.

Giliran giliran dengan cepat, kerana terdapat hanya 2 dari mereka untuk 60 kita, yang hampir semua merasa seperti pergi ke sana.

Ya, kita boleh pergi ke alam semulajadi, tetapi tidak begitu selesa, seperti kita berada di sisi gunung yang curam, ada orang yang melewati sepanjang masa, dan ... rasa apa? Ia mula berasa sejuk!

Toilet kos S / 1, dan adalah tandas Turki di belakang perlindungan batu bata dan mortar.

Selepas giliran saya, saya terus naik, jarak 3,5 kilometer, dan mungkin kira-kira 500m ketinggian untuk mendaki.

Ia bermula sekarang untuk berasa susah payah untuk maju, dan rehat diperlukan lebih dan lebih kerap.

Kadang-kadang saya tiba-tiba mula merasakan sakit kepala, dan kesukaran untuk memindahkan lengan saya yang memegang tongkat, dan kaki saya.

Ia seolah-olah seperti ketika saya mula bernafas dari mulut dan bukannya hidung, ia mendapat sedikit lebih baik ... mungkin ini tidak berlaku. Bagaimanapun, saya sentiasa berhenti bernafas, dan memberi perhatian pada setiap masa untuk tidak panik dan bernafas dengan betul.

Kami dengan cepat mendekati salji, dan tiba-tiba mula dapat berjalan di salji ... Tunggu, tidakkah kami datang untuk mengambil gambar berwarna cerah dari gunung pelangi Vinicunca Peru?

Seorang lagi di sebelah saya sebenarnya bertanya soalan yang sama, dan kami mempunyai perbualan mengenainya. Kami berjalan bersebelahan selama kira-kira 20 minit, tetapi saya mempunyai kadar yang sedikit lebih cepat daripada dia, dan akhirnya kehilangan dia selepas beberapa ketika.

Mencapai 5036m dan gunung pelangi

Itu sahaja, di hadapan kita, jauh di atas gunung, kita dapat melihat orang-orang hilang dalam kabut salji, yang seolah-olah menjadi akhir perjalanan.

Jalan ini mula menjadi lebih curam, dan ia turun ke arah kami - saya mengeluarkan poncho saya untuk mengelakkan diri daripada basah.

Bahagian terakhir mempunyai beberapa jenis tangga, yang sangat licin, sesetengah orang sebenarnya jatuh, tetapi tidak ada yang sangat serius, kita semua perlahan perlahan-lahan dan membayar perhatian sebanyak mungkin.

Ia menjadi lebih keras dan sukar untuk bernafas, dan kita semua membuat lebih teratur dan lebih lama berhenti.

Selain itu, langkah-langkah itu seolah-olah semakin tinggi, menjadikan kami lebih cepat ketinggian yang lebih besar, tetapi juga membuat kami berasa lebih cepat gejala ketinggian penyakit.

Akhirnya, saya sampai ke puncak! Pandangannya ... baik ... cukup banyak ... putih)))

Terdapat kabus salji yang besar di sekitar kita, dan kita tidak dapat melihat banyak.

Untuk gunung pelangi Cusco, baik ... satu sisi salju dilindungi dan putih sepenuhnya, dan sisi lain adalah gelap di beberapa bahagian. Kita mungkin boleh meneka beberapa warna di kawasan kecil itu yang tidak dilindungi salji, tetapi salah satu warna pelangi, atau warna-warna yang dijanjikan ... tidak sama sekali.

Dalam apa jua keadaan, ia adalah satu pencapaian yang mengagumkan untuk sampai ke sana, pada 5036 meter di atas paras lihat, dan kami semua gembira mempunyai rehat gambar yang pantas dan pantas.

Saya bertanya kepada beberapa kanak-kanak perempuan untuk menembak saya beberapa gambar, dan saya melakukan perkara yang sama untuk mereka.

Terdapat banyak orang di sini, dan kami dibungkus di atas gunung kecil.

Okay, itu untuk gunung pelangi ... Saya cuba mencari beberapa orang kumpulan saya, tunggu sebentar, minum air, dapatkan snek saya, sehingga saya melihat beberapa orang yang saya tahu yang turun dan memutuskannya mungkin masa untuk saya turun juga.

Lawatan ke gunung pelangi

Jarak 4.5 kilometer dari gunung berasa lebih ringan, tidak perlu berhenti untuk penyakit ketinggian.

Lebih mudah berjalan sedikit lebih cepat, kerana ia kurang licin turun daripada naik.

Selepas kawasan tertutup salji, kira-kira satu kilometer jauhnya dari puncak gunung, ia berhenti bersalji, dan saya melepaskan poncho saya, sekurang-kurangnya 2 km seterusnya.

Tiba-tiba, beberapa hujan es mula jatuh ke bawah, tiada yang buruk, tetapi ia mula menjadi lebih licin, dan saya melihat beberapa kali orang jatuh ke bawah.

Ia hampir berlaku kepada saya dua kali, tetapi pada akhirnya saya berjaya mendarat di tangan saya yang bebas.

Hujan es menjadi hujan lebat, dan semua orang mula bergegas untuk kembali ke kereta.

Saya berhenti untuk meletakkan poncho saya kembali, tetapi sedikit lewat, saya sudah lebih basah daripada saya berharap saya.

Walau bagaimanapun, saya membuatnya ke kereta, dan, apabila saya tiba di sana, hujan yang keras berubah kepada apa yang dekat dengan ribut salji.

Saya masuk ke dalam kereta, mengambil tuala saya cukup bijak untuk mengambil dengan saya, dan cuba menggunakannya untuk mengeringkan rambut saya dan pakaian saya, sementara kita menunggu orang-orang terakhir dari kumpulan untuk menyertai kami, termasuk panduan yang sedang tutup.

Kami mungkin menunggu lebih daripada setengah jam, dan salji semakin sukar dan sukar. Lelaki miskin yang masih di bawahnya, cuba untuk tidak jatuh di jurang dan pulang ke sini secepat mungkin!

Mereka akhirnya tiba, kumpulan itu selesai, dan, meneka apa ... itulah masa yang tepat salji telah memilih untuk berhenti jatuh, itu betul =)

Dengan jalan-jalan tanah kotor kita akan ambil, sekarang sudah basah, saya tidak dapat melihat sendiri ... Saya menutup mata sepanjang jam yang kita perlukan untuk kembali ke kem untuk makan tengah hari, dan mungkin tidur siang.

Makan tengah hari

Kembali untuk makan tengah hari di Cusipata, kita semua tidak sabar untuk mendapatkan minuman hangat, sama ada kopi, teh, atau infusi koka.

Ia berasa sangat baik! Semua orang nampaknya sangat sejuk, dan sebahagian besar kumpulannya sebenarnya dari Eropah: Austria, Belanda atau Jerman.

Benar-benar orang, anda berasa sejuk dengan 10 ° C? Sama seperti mereka tidak pernah mempunyai musim sejuk di Eropah ... Saya rasa sangat baik, walaupun saya memakai sekarang pada 4400 meter tinggi pakaian yang sama saya memakai 2 minggu lalu di bawah matahari Panama ...

Bagaimanapun, mendapat minuman panas, dan dengan cepat menyampaikan sup panas yang lazat, kita mula bercakap sedikit, semua dalam bahasa Sepanyol, dengan jiran makan tengah hari saya, seorang gadis Austria yang bepergian bersendirian seperti saya, dan wanita di hadapan saya, yang mempunyai Sekolah bahasa Sepanyol, dan sebenarnya mengambil perjalanan kumpulannya pelajar Jermannya.

Perbualan menarik, dan kami perlahan-lahan mula berasa lebih baik, memegang sup panas dan minuman di jari beku kami.

Selepas itu, bufet dibuka, dan semua orang bergegas ke atasnya, kita semua kelaparan! Pilihan makanan yang besar, dengan nasi, pasta, kentang, pelbagai jenis sayuran, saus, dan lain-lain.

Hari makan tengah hari berakhir, panduan Violeta menjelaskan kepada kita sedikit tentang gunung itu. Warna-warna ini sebenarnya berasal dari hakisan mineral, dan jenis gunung ini hanya boleh didapati di 4 tempat di Bumi, satu di China, satu di Argentina, dan dua di Peru.

Perjalanan balik dari Cusipata ke Cuzco

Masa untuk kembali ke bandar, dan perjalanan itu agak tenang, kebanyakan kita menjadi letih dan berasa sejuk.

Kami bagaimanapun dapat menikmati pemandangan gunung yang indah untuk kebanyakan perjalanan, dan ia berasa lebih selamat daripada jalan ke gunung.

Mungkin saya terbiasa dengan jalan-jalan tanah runtuh?

Semasa perjalanan, jiran kerusi saya, pasangan, menjelaskan saya bahawa mereka berasal dari Lima. Mereka menawarkan saya mandarin.

Tunggu, mengapa hijau? Mandarins adalah oren, adakah anda pasti tentang apa itu?

Ya, dia memberitahu saya mereka adalah oranye di Lima, tetapi mereka hijau di sini di Cusco, namun mereka baik.

Baiklah, saya mengambilnya dengan senang hati, dan ia benar-benar merasakan baik. Bukan mandarin terbaik saya, tetapi sangat dialu-alukan selepas perjalanan yang panjang ini.

Saya berterima kasih kepada mereka, dan, malam yang perlahan-lahan menetap di sekeliling kita, kita kebanyakannya diam hingga akhir perjalanan.

Kembali ke Cusco, pengangkutan kami menjatuhkan kami di dataran, yang namanya saya tidak faham, tetapi itu hanya 2 blok dari asrama Cusi Wasi, menakjubkan!

Pada hari berikutnya adalah untuk arung jeram ... waktu untuk tidur lebih awal lagi, Cusco tidak benar-benar merasa seperti cuti!

Ringkasnya

Hari yang mengagumkan, dan perjalanan yang benar-benar bernilai, tidak terlalu sukar bagi orang yang berumur pertengahan umur yang sihat, tetapi agak berbahaya kerana jalan tidak terjamin, dan menjadi sangat licin.

Walau bagaimanapun, adalah idea yang baik untuk mengambil kasut berjalan kaki, jaket yang baik, sarung tangan, topi musim sejuk, dan selendang, tidak seperti saya =)

Dari ketinggian Cusco Peru 3340 meter hingga 5036 meter, lebih tinggi daripada puncak tertinggi di Eropah, ia adalah perjalanan yang besar, yang perlu diambil serius.

Cusco ke pelangi gunung, untuk pelayaran gunung pelangi Cusco, mengambil sekitar 3h dengan kereta.

Perjalanan itu adalah seperti berikut:

• 4:15 hingga 5 pagi, pickup tetamu,
  • 5 pagi hingga 7 pagi, perjalanan ke Cusipata,
  • 7 pagi hingga 8 pagi, sarapan pagi di Cusipata,
  • 8 pagi hingga 9 pagi, perjalanan ke bahagian bawah gunung,
  • 9 pagi hingga 11 pagi, naik gunung Vinicunca Peru,
  • 11 pagi hingga 0130 malam, turun ke gunung dan menunggu ketibaan yang terakhir,
  • 0130pm hingga 3 petang, perjalanan kembali ke Cusipata,
  • 3 petang hingga 4 petang, makan tengah hari,
  • 4 petang hingga 6 petang, pulang dari Vinicunca Cusco.

Belanjawan untuk hari ini:

• Perjalanan semua termasuk dengan pickup hotel, sarapan pagi dan makan tengahari S / 80 (24 $ / 21 €)
  • Poncho S / 5 (1.5 $ / 1.3 €),
  • Scarf S / 15 (4.5 $ / 4 €),
  • Topi Peru S / 15 (4.5 $ / 4 €),
  • Snek S / 2 (0.6 $ / 0.5 €).
Cadangan keselamatan penting untuk dipertimbangkan sebelum membuat tempahan pelancongan gunung pelangi Cusco
Lawatan Vinicunca Peru dengan Bloody Bueno Peru

Soalan Yang Sering Ditanya

Apa yang harus diharapkan oleh pelawat dari lawatan 1 hari ke Vinicunca Rainbow Mountain, dan apakah pertimbangan fizikal dan logistik?
Lawatan 1 hari ke Vinicunca Rainbow Mountain melibatkan kenaikan yang mencabar untuk melihat landskap gunung yang berwarna-warni. Pertimbangan termasuk ketinggian tinggi, cuaca berubah -ubah, dan keperluan penyesuaian yang betul, serta perancangan logistik untuk pengangkutan dan panduan.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.