Sarapan pagi di pasar daerah La Perseverancia

Khazanah Tersembunyi Bogota (Alam, Makanan dan Seni)

Semasa saya berada di Bogota, tanpa banyak rancangan, saya melihat aktiviti Couchsurfing yang dianjurkan.

Bogota tersembunyi khazanah alam makanan dan seni di Couchsurfing

Pada hari Sabtu, terdapat lawatan sehari, dengan makanan, seni, dan pengembaraan eko, dengan kandungan ini:

• Sarapan pagi di Pasar Perseverancia (rasa makanan tempatan)
  • Lawatan Eco di dalam Pergunungan Virgin Virgin di Bogotá (kembara, air terjun, dan tasik)
  • Jelajah Muzium Nasional,
  • La Macarena Gastronomic District Tour.
Bogota: Dapatkan aktiviti tempatan

Saya berdaftar untuk menyertainya, kerana ketibaan itu pada pukul 7:30 pagi di Muzium Negara, yang terletak betul-betul di sebelah hotel saya, Ibis Bogota Museo, dan lawatan itu termasuk melawat litar, yang merupakan salah satu perkara yang saya mahu lakukan di Bogota.

Kadar terbaik Hotel Ibis Bogotá Museo

Saya menghubungi mereka di Whatsapp yang diberikan untuk memastikan lawatan itu berlangsung, dan kami bersetuju pada masa dan tarikh mesyuarat, dan bertemu di hadapan Museo Nacional.

Sarapan pagi di Pasar Perseverancia (rasa makanan tempatan)

Mesyuarat pada masa itu, ia adalah pasangan yang menganjurkan lawatan: Sophy, seorang penduduk Mexico, dan Jhon, yang berasal dari kawasan itu. Ia sebenarnya kali pertama mereka mengatur perjalanan, dan saya adalah satu-satunya peserta ketika mereka mengiklankannya pada minit terakhir.

Kami memulakan lawatan dengan pergi ke muzium negara, di mana jalan gourmet berwarna-warni ditunjukkan dengan baik, bermula dengan tanda bandar yang memperincikan semua restoran di jalan.

Kami naik jalan yang indah, dan berpaling ke kiri, untuk melihat Plaza de Mercado La Perseverancia, atau kawasan Ketekunan (nama daerah), sebuah bangunan dengan hiasan besar di dinding utamanya, dan teres luaran yang besar, di mana kami duduk.

La Perseverancia di Wikipedia

Pasangan itu tahu secara peribadi pekerja kedai berdekatan, yang dengan cepat membawa kami sarapan pagi yang luar biasa:

• jus segar lulus,
  • sup dengan ayam dan telur, atau tamale, sebagai pilihan untuk masuk,
  • beras dengan telur hancur dan arepa, sebagai hidangan utama,
  • coklat panas,
  • ciptaan pencuci mulut dengan salad buah, biskut, dan ais krim.
Resipi Tamale
Lulo (Solanum quitoense) di Wikipedia

Keseluruhan sarapan lazat, dan terlalu besar untuk saya! Saya tidak biasa makan sarapan pagi, dan saya tidak boleh makan semua. Saya mempunyai sup ayam dan pencuci mulut, dan meminta kursus utama seperti mengambil.

Semasa sarapan, kami mempunyai masa untuk bercakap tentang penerusan hari ini, dan kawasan tersebut.

Tempat pasaran Perseverancia

Mempunyai melihat hiasan dinding, sebenarnya adalah hiasan lukisan dan mozek. Panduan-panduan itu menjelaskan kepada saya bahawa tempat ini telah diwujudkan oleh masyarakat, dan La Perseverancia, daerah itu, adalah salah satu yang tertua di Bogota.

Tempat pasar daerah La Perseverancia di Institut Ekonomi Sosial Kolombia

Ia tidak mempunyai bangunan besar, dan berfungsi seperti kampung, semua orang mengenali satu sama lain, dan masyarakat menganjurkan acara seperti perayaan jalanan di mana semua orang mengambil bahagian.

Tempat pasaran ini telah dicipta oleh dan untuk komuniti, dan penduduknya sangat bangga kerana ia adalah cara untuk menunjukkan kemahiran mereka.

Kami hanya berada di luar pasaran selama setengah jam, dan sudah dapat melihatnya!

Rasanya makanan yang lazat, dan penciptaan pencuci mulut adalah sukar dipercayai, bukan sahaja kelihatan hebat, tetapi juga merasa hebat. Sulit untuk memahami bagaimana mereka berjaya menyediakannya di kedai mereka yang sangat kecil dengan tangga.

Walau bagaimanapun, ia adalah saat yang menyeronokkan, dan saya memberitahu panduan saya tidak pasti bagaimana saya akan dapat berjalan selepas banyak makanan, tetapi mereka memastikan saya makanan itu perlu sebelum kenaikan yang menanti kita.

Saya meminta untuk mengambil kursus utama dan coklat panas dengan saya, dan kami pergi untuk meneroka bahagian dalam pasaran, belajar lebih banyak tentang sejarah kejiranan.

Brewery Bavaria dan pembangunan daerah

Mereka memberitahu saya bahawa daerah itu pada asalnya dicipta pada awal abad ke-20, kebanyakannya berkembang dengan syarikat pembuatan bir Bavaria Brewery.

Kembali ke rumah, saya membaca sedikit lebih lanjut mengenai syarikat itu dan mengetahui ia adalah syarikat pembuatan bir kedua terbesar di Amerika Selatan yang terbaik, dan menghasilkan banyak bir: Club Colombia, Aguila, atau Poker tempatan contohnya dan jenama global lain seperti sebagai Budweiser, Corona atau Stella Artois. Cukup besar!

Laman web bir Aguila Colombian
Laman Colombia Colombia laman web bir
Laman web bir Poker Colombian
Laman web bir Budweiser
Laman web bir Corona
Laman web Stella Artois
Laman web syarikat bir Bavaria

Memasuki bangunan itu, terdapat tanda besar dalam bahasa Sepanyol yang menceritakan sedikit tentang sejarah bangunan itu. Ia berbunyi sebagai berikut:

Sejarah kejiranan kelas pekerja, perse, atau lebih baik, ketabahan, bermula dengan bir dan chicha. Pada tahun 1889, di sekitar San Diego dibiayai kilang bir Bavaria pertama. Para pekerja syarikat, bersama keluarga mereka, mencari tempat tinggal, tiba di perse dan memberikannya kehidupan. Kemudian chicha datang dengan para petani, yang akar penggunaan minuman ini dalam masyarakat. Sejak itu, chicha adalah simbol tradisi kejiranan, rakyatnya dan para pekerjanya, dan di pasaran ini mereka semua bertemu.

Ini dengan jelas menerangkan bagaimana kilang itu menjadikan daerah ini apa itu.

Pasaran memasak Perseverancia

Menaiki tangga, kami tiba di tempat yang besar, dengan meja tempat duduk di sekeliling, dan, di tengah, beberapa tempat memasak, masing-masing dengan tanda di atas.

Tanda itu menerangkan dari mana di Colombia makanan yang mereka masak berasal dari. Setiap orang memasak makanan tradisional dari rantau yang berbeza!

Dengan panduan saya, kita berhenti di setiap daripada mereka, bertanya kepada mereka apa yang mereka memasak, bagaimana ia istimewa, dan, kadang-kadang, bagaimana ia berbeza dari tukang masak di sebelah mereka dari rantau yang berbeza.

Ada di antara mereka yang menawarkan kami untuk merasai apa yang sedang mereka persiapkan, dan salah seorang daripada mereka memberi kami pemanasan penuh yang baru saja ia siap.

Saya mempunyai beberapa arepas sebelum ini, tetapi yang terbaik adalah yang terbaik! Segala buatan tangan, dan jauh lebih manis daripada yang saya telah cuba sebelum ini, itu adalah kegembiraan.

Satu lagi menjelaskan kepada kami pelbagai jenis kentang yang mereka gunakan untuk memasak hidangan tradisional mereka, dan menunjukkan kepada kami kentang. Sebahagian daripada mereka, saya tidak pernah melihat atau mendengar sebelum ini.

Satu lagi dari pantai Pasifik memberitahu kami tentang ikan-ikan yang enak yang dia akan masak, dan memberi kami banyak butiran. Kami bertanya kepada mereka jika kita dapat melihat bagaimana ikan kelihatan, tetapi tidak - kira-kira 9 pagi, dan ikan segar untuk hari itu belum tiba, mustahil untuk melihatnya.

Pada umumnya, tempat itu baru, kelihatan benar-benar selamat untuk dimakan, kerana semua tukang masak memakai semua perlindungan dapur yang diperlukan, dan mereka semua memasak menggunakan piawaian kebersihan tertinggi.

Mereka semua sangat bagus, dan bangga dengan apa yang mereka lakukan di tempat yang menakjubkan ini.

Panduan saya memberitahu saya bahawa mereka sangat gembira kerana orang asing mengambil minat terhadap apa yang mereka lakukan, kerana ini memberi mereka keyakinan bahawa mereka melakukannya dengan betul untuk menarik perhatian daerah mereka.

Pasaran makanan Perseverancia

Kami meneruskan lawatan oleh pasar makanan, di mana banyak kedai menjual makanan segar: daging, buah-buahan, dan bahan habis-habisan lain.

Kami melihat ke sekeliling, tetapi menghabiskan lebih banyak masa di salah satu pasar buah-buahan, di mana Jhon nampaknya secara peribadi mengetahui pemiliknya.

Di sana, mereka memberitahu saya untuk memilih buah-buahan yang saya suka untuk rehat makan tengah hari.

Sekitar kami, semua jenis buah-buahan yang terdapat di Colombia, termasuk beberapa jenis tomato yang belum pernah saya lihat sebelumnya, dan tentu saja semua buah-buahan standard.

Saya menetap untuk epal, pir, bom tangan, dan mangga, yang akan menjadi makan tengah hari saya untuk hari itu.

Selepas menghentikan masakan ini, sudah tiba masanya untuk memulakan kenaikan kami di pergunungan hingga ke larian. Tapi, pertama sekali, kita perlu membuat perhentian pit di tandas.

Jhon memberitahu kami bahawa dia tinggal berdekatan di kawasan kejiranan, dan ia akan menjadi lebih baik untuk pergi di tempatnya daripada menggunakan tandas awam.

Kami pergi ke rumahnya, di mana ibunya menyambut kami dengan kopi, yang dialu-alukan pada awal pagi.

Mereka menerangkan kepada saya bahawa rasa manis datang dari panela, gula yang dibuat dari tebu yang sangat manis - mereka bahkan memberi saya rasa panela.

Panela di Wikipedia

Kembali di jalan-jalan, pada suatu ketika, kita dapati sebuah patung yang saya kenali sebagai protagonis: ia adalah penghormatan kepada Gaitan, bekas calon presiden dan wira Colombia, yang pembunuhan dalam penglihatan biasa pada pertengahan hari pada tahun 1948 yang diketuai hingga 3 hari rusuhan, sebahagian besar kota Bogota dibakar, dan tahun keganasan di negara ini. Saya belajar mengenainya semasa  lawatan berjalan kaki   percuma Bogota.

lawatan berjalan kaki percuma Bogotá Colombia

Kami kemudian naik ke daerah, di mana kami mencapai keajaiban terakhir yang akan kita lihat di bandar sebelum pergi ke gunung: tangga yang sangat panjang, dengan kira-kira 70 tangga, semuanya dicat dengan lukisan besar. Mereka menjelaskan kepada saya bahawa lukisan-lukisan itu adalah berdasarkan lukisan daripada masyarakat.

Kami pasti menggunakan peluang untuk mengambil beberapa gambar!

Menaiki tangga, kami kini keluar dari bandar, dengan jalan itu satu-satunya perbatasan dengan gunung-ganang, dan berjalan beberapa ratus meter di sepanjang jalan, sehingga satu titik di mana kami menyeberang dan mula memanjat gunung, memulakan perjalanan kami ke air terjun tersembunyi.

Soalan Yang Sering Ditanya

Apa pengalaman masakan dan perisa tempatan yang boleh diharapkan oleh pelawat ketika bersarapan di Pasar Daerah La Perseverancia?
Sarapan pagi di La Pereverancia menawarkan rasa masakan tempatan yang sahih, yang menampilkan hidangan tradisional Kolombia, buah -buahan segar, dan kopi tempatan. Pengunjung boleh mengharapkan suasana pasaran yang bersemangat dan peluang untuk menikmati pelbagai kepakaran sarapan pagi Colombia yang baru disediakan.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.