Frank Gehry Biomuseo de Panama dan Amador Causeway ke Teluk Panama

Saya telah memesan hanya pilihan bilik yang paling asas, tetapi sebagai ahli Platinum Rewards Platinum, saya ditawarkan peningkatan ke bilik perniagaan dengan pemandangan terusan, bersama-sama dengan sarapan percuma setiap hari.

Terusan Radisson Panama Hotel

Bangun untuk hari pertama saya di Panama di dalam bilik hotel Radisson hotel Panama, saya dengan cepat pergi untuk membuka pengatup untuk mengagumi pandangan itu, ketika saya tiba hanya untuk senja sehari sebelumnya. Dan, wow, apa pandangan di pintu masuk terusan Panama di lautan lautan Pasifik!

Dengan bot-bot kecil yang berlabuh dermaga betul-betul di sebelah hotel, dan bot yang sekali-sekala besar menyeberangi terusan Panama, saya mengambil sedikit masa untuk mengagumi pemandangan yang indah ini, di bawah langit berawan yang ditutupi - rakan-rakan saya di Colombia akan bercanda mengenainya, di Panama sentiasa dahsyat.

Penerbangan murah Panama
Panama: Dapatkan aktiviti tempatan

Bermula dari hari ke hari dengan menggunakan gim di hotel terusan Radisson Panama, dengan latihan jam yang baik, saya kemudian mempunyai sarapan berikutan, menguruskan untuk sampai ke sana sebelum penghujungnya, untuk menjadikannya makan tengah hari, dan dengan itu melewatkan makan tengah hari .

Saya kemudian pergi untuk berenang yang menyegarkan di kolam renang, betul-betul di sebelah lautan, dengan pemandangan kecil di antara pokok-pokok pada pembinaan yang besar, jambatan Amerika. Nah, masa untuk membuat sesuatu yang berguna hari ini, saya akan kembali berenang kemudian.

Hotel ini menawarkan perkhidmatan hantar-jemput percuma ke Albrook mall, yang terletak sekitar 5 km jauhnya. Selepas sarapan pagi saya, hampir pukul 10.30 pagi, saya bertanya tentang waktu: 10 pagi, 12:30 dan 14:30.

Terusan Radisson Hotel Panama

Baiklah, baiklah, saya akan ambil pada pukul 12:30! Ini membolehkan untuk menyediakan kopi di dalam bilik, yang dilengkapi dengan mesin kopi penapis, perubahan yang baik dari instant hotel biasa atau kopi kapsul, dan meminumnya sambil menikmati pemandangan yang sempurna di kemasukan terusan Panama.

Bersiap sedia pada waktunya, saya turun ke penerimaan, bertanya mengenai pesawat ulang-alik.

• Tuan, pesawat ulang-alik hanya semasa membuat tempahan.
  • Baiklah ... Saya tidak tahu))) Baik, maka apa yang boleh saya lakukan?
  • Terdapat Biomuseo Panama di beberapa minit berjalan kaki, dan kemudian anda boleh mengambil teksi untuk pergi membeli-belah di pulau buatan, pulau Flamenco, di mana terdapat kedai bebas cukai.
  • Bunyi baik, terima kasih! Bolehkah saya berjalan di sana?
  • Tuan, anda boleh ... tetapi ia seperti 13 kilometer, lakukan seperti yang anda suka.
  • Baiklah, ia berbunyi sempurna, ia kelihatan seperti hari yang indah!

Jambatan Amerika

Oleh kerana jambatan Amerika juga sangat dekat dengan hotel, saya bertanya di mana untuk mendapatkan pandangan terbaik, di sekitar hotel. Dia mengesyorkan saya pergi ke dermaga, tepat di sebelah hotel.

Jadi itu akan menjadi perhentian pertama saya.

Saya pergi ke dermaga itu, dan menikmati pemandangan indah untuk seketika.

Jambatan ini menakjubkan. Ia mempunyai satu bahagian di benua Amerika Utara, dan yang lain di benua Amerika Selatan.

Berdiri di dermaga, melihat terusan Panama di satu pihak, dan lautan Pasifik di sisi lain, saya menyedari satu perkara: Saya betul-betul berdiri di perbatasan yang tepat dari dua benua!

Pandangannya mengagumkan, dan bahagian paling lucu adalah bahawa samudra Pasifik adalah sangat jelas dan cerah, di sisi lain, di sisi bandar jambatan Panama, ia ditutupi oleh awan hitam besar. Baik, baik untuk saya, saya menuju ke arah matahari Pasifik untuk perhentian saya yang seterusnya.

Biomuseo de Panama

Mengambil arah Biomuseo, di mana bahagian atas bangunan kelihatan di atas pokok, dan berjalan di sepanjang Teluk Panama, saya mula bertanya kepada saya satu soalan. Ia adalah seperti dekat dengan 30 ° C di luar, di bawah matahari, saya tidak meletakkan sunblock, dan saya memakai seluar - Saya menjangkakan cuaca menjadi buruk, tidak menjadi sempurna seperti itu.

Nah, sudah kira-kira satu kilometer jauhnya dari hotel, ia tidak berbaloi, saya pasti akan terbiasa dengannya.

Tiba di Biomuseo, ia bermula dengan kejutan yang menarik. Ia dikelilingi oleh kebun botani luar, yang dianjurkan antara lain, pokok ara yang tinggi 25 meter dan lebar 45 meter. Keajaiban alam ini membuat saya terhibur untuk sementara waktu, dan taman ini dikelilingi oleh penjelasan dan fakta yang menarik.

Okay, itu menjadi sangat hangat, dan saya lebur, jadi mari kita dapatkan sebotol air sejuk dan masuk ke muzium berhawa dingin.

Untuk $ 18 masuk AS (dengan cara itu, dolar AS adalah mata wang rasmi Panama - mereka juga mempunyai mata wang mereka sendiri, Panboa Balboa, diindeks pada AS $), dan $ 2.5 US untuk sebotol air, saya diberi panduan audio, yang saya gunakan di bahasa Inggeris, juga mempunyai pilihan dengan bahasa Sepanyol dan Perancis, dan saya dapat masuk ke muzium.

Dari pintu masuk ke pintu keluar muzium, panduan yang sangat membantu akan memberi saya penjelasan yang lebih terperinci, yang saya ambil selalu dalam bahasa Sepanyol, cuba meningkatkan kemahiran saya.

Biomuseo Panama city

Lawatan muzium mengambil masa 2 jam, bergantung kepada berapa pantas dan berapa banyak yang anda baca dan bermain dengan pemasangan, termasuk filem 10 minit yang menakjubkan yang dipaparkan di 3 dinding, siling dan lantai.

Semasa filem itu, saya duduk dengan sekumpulan perjalanan sekolah yang berusia 8 tahun tempatan, yang terus menatap saya, mungkin kerana rambut berambut saya, tidak biasa di Panama.

Bagaimanapun, lawatan muzium itu menarik, dengan banyak maklumat mengenai pembentukan Panama, yang hasil daripada gabungan Amerika, tetapi juga biodiversiti, sejarah Panama dan terusan, dan juga peranan global Panama cuaca dunia, dan sejarahnya.

Saya bukan sahaja mengetahui bahawa Canal de Panama sebenarnya meniru apa yang terjadi beberapa juta tahun yang lalu, sempadan air semulajadi di antara Amerika, tetapi juga bahawa penciptaan tanah Panama sebenarnya membenarkan musim muncul, dengan aliran Teluk muncul, dan juga kehidupan manusia yang paling mungkin, kerana musim-musim baru dibenarkan untuk cara hidup yang berbeza, di Afrika dan di seluruh dunia.

Lawatan dalaman berakhir dengan ruang fauna yang indah, dengan penjelasan yang besar mengenai banyak spesies yang terdapat di Panama.

Langkah seterusnya adalah membaca luar, mengenai sejarah penduduk Panama, dari orang India asli hingga penjajahan, dan beberapa fakta terusan Panama yang menarik dan kesannya terhadap ekonomi tempatan.

Sangat menarik dan terperinci, ditambah sekali lagi dengan penjelasan tambahan dari panduan yang mesra, ia berakhir sebagai perasaan lawatan menarik, dan wang yang dibelanjakan dengan baik.

Saya akan belajar kemudian bahawa Biomuseo direka oleh Frank Gehry, yang nampaknya seorang arkitek terkenal Amerika-Kanada. Nah, saya tidak banyak tahu tentangnya, tetapi muzium itu adalah bangunan yang indah.

Frank Gehry biografi

Amador Causeway

Masa untuk memulakan sebahagian besar hari, pergi ke pulau itu dan sampai ke kedai bebas cukai.

Keluar dari muzium, saya segera berhenti. Pemandangan di skyline bandar Panama menakjubkan !!!

Miskin mereka, saya dapat melihat bahawa awan besar menumpahkan hujan ke atas bandar, sementara saya berada di bawah sinaran matahari yang sangat menyenangkan.

Saya menulis kepada beberapa kenalan yang saya ada di bandar, dan menghantar mereka gambar, bertanya bagaimana perasaan mereka di bawah hujan =)

Melanjutkan perjalanan saya di Causeway Amador, pemandangannya indah, dikelilingi oleh lautan Pasifik dan langit yang indah, tetapi juga Causeway Panama, yang dicipta dengan batu yang digali untuk pembinaan terusan Panama, seperti pulau itu, sangat indah juga . Dengan jalan baru, laluan berjalan kaki dan laluan basikal di kedua-dua belah pihak, ia adalah kerja yang hebat dan sesuai untuk pelancong.

Selepas berjalan beberapa kilometer di Causeway de Amador, saya melihat seorang pelumba yang berhenti untuk mengambil beberapa selfies.

Sewa basikal Amador Causeway

Semasa dia bersendirian, dan saya juga, saya memintanya untuk mengambil gambar saya, yang dia lakukan dengan keseronokan.

Ariel, itu namanya, juga sangat ramah, dan memberitahu saya dia mendapat kereta yang diletakkan di pulau yang saya menuju, dan boleh makan siang. Kerana itu juga saya, dia dengan baik memutuskan untuk menyertai saya sampai di sana, yang mungkin masih kira-kira 3 atau 4 kilometer jauhnya.

Kami mempunyai perbincangan yang baik dalam perjalanan, dan terus melihat pemandangan yang menakjubkan di pulau-pulau tambak dan Teluk Panama.

Pulau-pulau angkasa ini terdiri daripada tiga pulau:

• Pulau Naos, yang menjadi tuan rumah di Smithsonian Panama Amador, Pusat Pameran Laut Punta Culebra,
  • Pulau Perico, dengan kart dan Amador Ocean View Hotel & Suites,
  • Pulau Flamenco (atau pulau Flamingo), dengan restoran Amador yang bebas dan hebat.
Institut penyelidikan Punta Culebra Smithsonian
Panama karting
Tempahan Amador Ocean View
Amphora duty free freeway Panama

Duti percuma Causeway Panama

Tiba di bebas cukai di pulau Flamenco, dia menjelaskan bahawa dia tidak boleh memasuki tugas bebas. Benar? Saya tunggu dia ketika dia menurunkan basikalnya di dalam kereta.

Kami memasuki Amador bebas cukai Panama, dan pengawal keselamatan menghentikan kami. Adakah kita mempunyai identifikasi? Baiklah, saya tidak, saya hanya mempunyai satu salinan, saya tidak mengambil pasport saya dengan saya dan biarkan di hotel selamat. Kekunci bilik hotel sudah cukup, jadi saya menunjukkan dan dia membenarkan saya masuk. Ariel bertanya jika dia boleh masuk - pengawal keselamatan mengesahkan dia tidak boleh, ia hanya untuk pelancong. Bagaimanapun, semasa dia bersama saya, dia boleh masuk, menjadikannya kali pertama dapat masuk ke tempat ini.

Memandang cepat, barangan yang diimport nampaknya tidak terlalu murah. Kira-kira 6 $ untuk kabel telefon - saya membeli satu untuk 2.5 $ di Perancis sebulan sebelum - atau 20 $ untuk replika aksesori GoPro, semuanya kelihatan agak berlebihan.

Nah, saya hanya mahukan botol rum, dan saya kehabisan tabir suria. Bot rum tempatan dijual untuk 18 $, yang lebih murah daripada harga runcit 22 $. Harga sunblock juga kelihatan adil, dan saya mengambil 50+ untuk memastikan saya tidak akan terbakar matahari.

Mendapatkan tugas bebas, kami mencari tanda huruf besar Panama, sesuai untuk gambar dengan latar langit Panama di latar belakang.

Restoran Causeway Panama

Masa semakin hampir ke 4 petang, dan kami semakin lapar! Ariel membawa saya ke salah satu restoran, Cayucos, yang telah dia cuba. Awesome =)

Telefon dan alamat bar dan restoran KYUCO

Restoran ini sudah tentu di lautan, kerana kami berada di pulau buatan kecil. Kami telah melihat pemandangan langit bandar Panama, dan memesan beberapa minuman. Bir ringan untuknya, dan rum tempatan dengan kok untuk saya.

Untuk makanan, kami mengambil fillet ikan dengan patakon, dan tusuk daging dengan sejenis kentang tempatan, yang bukan kentang, mempunyai nama lain yang sekarang saya terlupa, tetapi rasa sangat mirip dan kelihatan seperti kentang)))

Patakon di Wikipedia

Bagaimanapun, ia sangat lazat, dan kami berkongsi hidangan.

Ia adalah kali pertama saya mencuba ikan ini, yang dipanggil corvina, yang hanya wujud di sepanjang pantai Pasifik di Amerika Selatan dan Tengah. Ia bagus, dan saya cuba mencari nama dalam bahasa Perancis, tetapi Wikipedia tidak mempunyai halaman dalam bahasa Perancis tentang ikan ini ... tetapi ia mempunyai satu dalam bahasa Poland dan Sweden? Bagaimanapun =)

Corvina di Wikipedia

Selepas berjalan dan makan, saya mula merasa letih. Ariel menawarkan untuk menggantung sedikit lagi, dengan membawa keretanya ke bandar Panama, Casco Viejo, bandar lama.

Casco Viejo Panama city

Untuk sampai ke bandar lama, cara terbaik adalah melalui Cinta Costera, yang secara harfiah bermaksud riben pantai, dan merupakan lebuh raya di lautan yang secara harfiah hanya tinggal di sekitar bandar lama. Lihat pasti cantik, tetapi mengapa tidak membuat terowong atau jambatan?

Bagaimanapun, Ariel mendapat tempat letak kereta di sebelah kedutaan Perancis, yang terletak di dataran Perancis, di hujung kawasan bandar lama di lautan.

Berjalan di atas kubu-kubu itu, pemandangannya mengagumkan. Beberapa penjual jalan ada yang cuba menangkap pelancong.

Mereka kebanyakannya menjual topi Panama, dan barangan kulit. Tidak ada yang benar-benar menarik perhatian saya, tetapi saya bukan jenis orang untuk membeli barang-barang yang saya tidak perlukan, terutamanya kerana saya tinggal dengan  bagasi   dan ruang saya adalah terhad.

Saya mula berfikir tentang mendapatkan topi Panama walaupun - ia akan menjadi lebih berguna hari itu, di bawah matahari yang kuat.

Kami pergi untuk melihat dataran Bolivar, dengan monumennya kepada Simon Bolivar, yang membebaskan kebanyakan Amerika Selatan dari empayar Sepanyol.

Pekan lama sangat indah, inspirasi seni bina Perancis, dengan balkoni dan jalan-jalan kecil. Ia berasa seperti Provence mungkin, walaupun saya Perancis dan saya tidak pernah berada di sana. Apa yang pasti adalah bahawa ia adalah keseronokan untuk bersiar-siar di jalan-jalan ini.

Casco Viejo Panama
Hotel di Casco Viejo Panama bandar

Di sebelah alun-alun, kita tiba di sebelah barikade tentera, dari mana kita dapat melihat pejabat presiden Panama. Betul pukul 6 petang, ia juga masanya untuk beberapa prosedur bendera tentera, yang mana kita boleh mengagumi dari jauh.

Nah, kita semakin letih, bukan? Masa untuk mendapatkan minuman!

Kami kembali ke kereta, dan mencari apa yang harus menjadi salah satu restoran terbaik di Casco Viejo Panama, Finca Del Mar, tepat di sebelah Kedutaan Perancis.

Restoran terbaik di Casco Viejo Panama Finca Del Mar

Restoran ini mempunyai kawasan tempat duduk yang luar biasa dengan hiasan yang bagus, dan pokok-pokok yang indah - mereka kelihatan membosankan kepada kawan saya, tetapi kepada saya, dengan liana mereka dan batang bersarang, mereka tetap kelihatan menarik.

Kita mulakan dengan mojito, seperti yang dikatakan pelayan wanita di Colombia itu adalah jam gembira, 3 mojitos untuk harga dua orang. Tetapi hanya 2? Tiada masalah, Ariel hanya akan mempunyai satu seperti yang dia perlu memandu, dan saya akan mempunyai dua. Okay, sempurna!

Di sebelah kami, kami mendengar beberapa bahasa Perancis, yang mesti menjadi pekerja dari Kedutaan sebelah.

Selepas beberapa perbincangan, Ariel menceritakan lebih lanjut tentang dia. Di samping menjadi guru IT, pekerjaan yang mana dia mendapat hari untuk menghormati ulang tahun sekolah (saya memberitahu dia ini tidak akan berlaku di Eropah), dia juga seorang penulis yang diterbitkan.

Sungguh menarik ! Dia menulis SF, fiksyen sains, yang merupakan salah satu genre kegemaran saya.

Dia juga mempunyai kelab peminat, saya sangat kagum. Dia tetap rendah diri, mengatakan bahawa dia seorang pengarang tempatan, tetapi itu sangat menarik. Saya beritahu dia saya perlu mencari buku beliau, jika mungkin dalam bahasa Inggeris, yang saya ingin lakukan, jika mungkin untuk membacanya di pantai pada hari-hari yang akan datang!

Ringkasnya, Amador Causeway Panama

The Amador Causeway Panama is a great place to visit, either by walking or going by bicycle, which can be rented at the beginning of the Causeway Panama road. That road starts at a short walking distance from the Terusan Radisson hotel Panama which is also one of the best hotel in town, for a simple reason: the Terusan Radisson hotel Panama has a great view on the Panama canal, and is a great hotel.

At the end of the Causeway Panama you will find the Smithsonian Panama Amador tropical research institute, also called the Punta Culebra Nature Center, and that can be visited by tourists. The best way to visit any of these places, should it be Causeway Panama or the Smithsonian Panama Amador is to either stay at some of the  Hotel Casco Viejo   or, to be even closer and at a relative walking distance from them, to stay at the Radisson Amador Panama.

Smithsonian Panama Amador
causeway Panama
Hotel Casco Viejo
Terusan Radisson hotel Panama
Radisson Amador Panama

Soalan Yang Sering Ditanya

Apa pengalaman unik yang ditawarkan oleh Frank Gehry Biomuseo dan Amador Causeway, dan bagaimana mereka menyumbang kepada landskap budaya Panama?
Frank Gehry Biomuseo menawarkan pengalaman dan pandangan seni bina yang unik ke dalam biodiversiti Panama. Amador Causeway menyediakan pemandangan indah dan aktiviti riadah. Bersama -sama, mereka menyumbang dengan ketara kepada landskap budaya dan pelancong Panama, menggabungkan seni bina moden dengan keindahan semula jadi.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.