Perjalanan kayak di hutan hujan Gamboa di tasik Gatun

Memesan di Adventures Panama, perjalanan Panama Canal Kayaking dari Panama City termasuk pickup hotel, yang dipindahkan pada minit terakhir dari jam 8 pagi hingga 7:15 pagi, diatur melalui Facebook Messenger.

Pengambilan hotel Radisson Panama Canal

Ini untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas pagi, yang kami semua bersetuju.

Tidak seperti gembira untuk bangun awal itu, saya tetap bangun sendiri sebelum hotel bangun pada jam 6:15 pagi, dan dapat menikmati pemandangan pagi yang indah dari bilik hotel di kanal.

Panama: Dapatkan aktiviti tempatan

Ia kelihatan seperti hari akan menjadi cantik, hampir tiada awan di Panama sekali!

Perjalanan Kayak di hutan hujan Gamboa di tasik Gatun di sepanjang sungai Chagres di Youtube
Bandingkan harga terusan Radisson Panama

Salah satu yang pertama di hotel sarapan, saya tiba masanya untuk menunggu pickup.

Sebuah kereta besar tiba dengan dua  Kayak   2 tempat duduk di atasnya, iaitu perjalanan saya.

Saya terakhir yang dijemput, dan akan duduk di  Kayak   dengan panduan, Juan, sementara  Kayak   lain akan ditempati oleh beberapa orang Amerika dari Tampa, Florida, kerana mereka akan menjelaskan saya di dalam kereta.

Panama Canal Kayaking

Terusan Panama

Bahagian pertama hari itu adalah kira-kira satu jam perjalanan sepanjang kanal Panana, ke utara ke Gamboa untuk masuk ke sungai Chagres.

Semasa perjalanan, kami melewati beberapa monumen, dan berhenti untuk melihat dengan lebih dekat bangunan pentadbiran kanal Panama, atas permintaan daripada kumpulan - keseluruhannya sebenarnya agak fleksibel, mungkin juga kerana kami adalah kumpulan kecil.

Panduan kami, Juan, menjelaskan bahawa bangunan itu dinaikkan tepat pada ketinggian 26 meter, mengapa? Kerana itu adalah paras air tertinggi di laluan Kanal kanal, ketinggian tasik tasik Gatun, di mana kapal-kapal berlayar sejauh 33km antara dua set kunci. Selain itu, tasik tiruan yang kami akan kayak, adalah tasik buatan manusia terbesar pada masa pembinaannya.

Terdapat sedikit trafik, walaupun meninggalkan awal, tetapi nampaknya sebahagian besarnya disebabkan oleh beberapa pembinaan jalan raya. Walau bagaimanapun, perjalanan seolah-olah pantas dan kami bertukar perbincangan dengan pemandu dan tetamu lain.

Sungai Chagres

Tiba di dermaga di mana kita akan mengambil bot, kita semua akan sedikit keliru.

Kereta berhenti, kami menunggu di luar, dan pemandu kami kembali ke ... bot ?! Bukankah kita akan berkayak?

Sebenarnya, kami terlebih dahulu mengenakan bekalan dan sepasang  Kayak   dua tempat duduk di atas perahu itu, bahawa kami akan naik ke tempat ber Kayak   jauh di rizab hutan hujan Gamboa.

Semasa mereka bersiap, saya menggunakan peluang untuk melindungi diri saya dengan sunblock.

Ia adalah kira-kira 8:30 pagi, matahari bersinar keras, tiada awan di kaki langit, dan suhu kira-kira 30 ° C. Ya, ia akan menjadi hari yang baik!

Canal de Panama

Kita sekarang boleh menaiki bot, selama satu jam atau mungkin lebih sedikit pelancongan di terusan, bermula selepas Miraflores mengunci terusan panama.

Semasa perjalanan ini, kami mendapat lebih dekat dengan kapal-kapal besar yang menyeberangi terusan.

Kita pergi ke sekeliling mereka, kerana kita akan lebih cepat daripada mereka, dan Juan menjelaskan kepada kita bahawa kita mesti meninggalkan jarak keselamatan yang sangat besar ketika membawanya.

Ini kerana sekiranya ada apa-apa yang terjadi pada bot kami, contohnya rehat motor, atau sesetengah rumpai terjebak dalam kipas, ... kapal tidak akan berhenti untuk kami, dan kami perlu berenang cepat untuk melepaskannya =)

Gamboa hutan hujan

Tiba dekat dengan platform konkrit, di tepi sungai kecil di kanal de Panana, kami menghentikan bot dan mula memunggah apa yang kami perlukan untuk hari itu, bot-bot ber Kayak   dan sebotol air.

Panduan kami menerangkan kepada kami bahawa platform ini digunakan sebelum ini oleh orang Amerika untuk mempunyai barbeku.

Melihat sekeliling, di bawah tumbuh-tumbuhan hutan, itu benar! Kami melihat bangku dan meja yang dibuat secara konkrit, yang kelihatan seperti mereka tidak digunakan selama bertahun-tahun.

Kami mendapat maklumat keselamatan dan praktikal yang cepat - separuh daripada kumpulan, saya dan wanita pasangan Amerika, tidak pernah berkayuh.

Pasangan itu mendapat pertama dalam  Kayak   mereka, dan pergi sedikit.

Seperti yang diputuskan dengan Juan, saya akan pergi ke depan, dan masukkan pertama  Kayak   pertama. Selepas dia berjaya duduk di kayak, kita boleh mula menjelajah Panama rainforest Gamboa.

Lawatan tasik Gatun

Bermula dengan perlahan, ia adalah yang pertama untuk saya menggunakan dayung berkayak, tetapi agak mudah untuk membiasakannya.

Masih cukup dekat dengan tasik, kita mempunyai masa untuk bercakap. Saya bertanya kepada Juan jika ada apa-apa buaya Tasik Gatun? Dia memberitahu saya bahawa ya, dan berharap kita tidak menyeberang.

Walau bagaimanapun, mereka agak malas, dan kemungkinan besar tidak akan menyerang mangsa seperti besar di atas  Kayak   kami, yang kelihatan sempurna dapat melarikan diri atau sekurang-kurangnya menentang.

Dia juga memberitahu saya bahawa mereka boleh pergi selama berbulan-bulan tanpa makan, jadi tidak ada sebab untuk bimbang sama sekali.

Baik saya tidak bimbang, lebih ingin tahu jika kita dapat melihat beberapa =)

Separuh pertama ber Kayak   adalah cukup tenang, pergi ke pulau-pulau kecil dan menikmati cuaca yang luar biasa, hutan yang indah di sekeliling, dan masa yang menyenangkan di tengah-tengah hutan hujan Panama.

Ini  Kayak   2 orang sebenarnya cukup selesa, tetapi menjaga kaki di kedudukan itu berasa sedikit tidak selesa selepas beberapa titik, jadi saya menggunakan rehat untuk meregangkan mereka sedikit.

Kita melihat kadal Yesus pada satu ketika, tetapi ia bergerak begitu pantas sehingga sukar untuk mendapatkan pandangan yang baik di dalamnya.

Hidupan liar Panama

Tiba-tiba, Juan memberitahu saya untuk pergi lurus, ke pokok tertentu. Baik?

Kami sampai di sana, dan berhenti apabila sampai ke pantai. Saya bertanya kepadanya apa yang berlaku?

Lihatlah, ada sloth!

Wow! Sesungguhnya terdapat sloth liar yang tergantung di cawangan di atas kita, kali pertama dalam hidup saya, saya melihatnya.

Kayu yang lain menyatukan kita dengan cepat, dan kita mengagumi sloth sehingga ia hilang di pokok.

Kami nampaknya agak bernasib baik untuk melihatnya, seolah-olah seperti tahun lalu mereka sangat jarang berlaku. Saya tidak akan mengadu!

Kami meneruskan perjalanan yang tenang, dan melihat iguana di atas pokok.

Iguana adalah besar. Tetapi ia jauh dari kami, dan hampir tidak mungkin untuk mengambil gambar yang baik, kerana kami tidak dapat mendekatinya.

Dalam apa jua keadaan, itu adalah satu kesan yang hebat untuk melihat tempat liar di hutan.

Hutan hujan sangat berbeza dengan hutan Barat yang saya gunakan, dan melihat mana-mana haiwan memerlukan mata yang berpengalaman.

Pulau monyet Panama

Kami sudah berada di dalam air selama kira-kira sejam, dan belum melihat sebarang monyet lagi. Juan memberitahu kita mungkin kerana bot pelancong lain datang ke hadapan dan sudah memberi makan kepada mereka, oleh itu monyet tidak semestinya berasa lebih dekat dengan manusia.

Kami melawat pulau-pulau monyet beberapa kali, dan masih tiada ... Benar, tidak ada monyet hari ini?

Mari kita tidak bercakap dengan cepat. Kami tiba-tiba bertukar pulau, dan kami melihat monyet Capuchin di sebelah kami!

Ia kelihatan lucu, dan kami sudah tentu berhenti sedikit untuk mengaguminya.

Perahu kami, yang terus mengikuti kami dari awal, pendekatan.

Pemandu mendapat beberapa buah pepaya, dan membuangnya ke monyet.

Satu lagi muncul, dan kedua saudara monyet terus bermain bersama kami selama beberapa minit, selagi kita terus membuangnya pepaya. Lelaki pandai!

Gamboa Panama

Perjalanan kami di hutan hujan Gamboa akan berakhir.

Bot itu berhenti di bawah pokok, dan kami melakukan perkara yang sama dengan  Kayak   kami di sebelah perahu, dan papankannya.

Kami diberitahu bahawa  Kayak   sudah berakhir, dan sudah tiba masanya untuk makan tengahari! Saya mendapatkan telefon saya kembali, dan melihat masa, ia adalah 11:30.

Kami menghabiskan masa kira-kira dua jam di atas air, yang kelihatan hebat.

Makan tengah hari sebenarnya cukup baik, segala yang diperlukan untuk membuat sandwic: roti, pelbagai jenis keju, ham, tomato, salad, dan sos.

Selain itu, beberapa bar pemakanan untuk pencuci mulut dan buah-buahan.

Kami mempunyai banyak untuk dimakan, dan bahkan boleh menggunakannya dengan pilihan soda atau bir tempatan.

Saya mempunyai dua sandwic, bersama dengan bir, dan merasa cukup penuh selepas itu.

Monyet hutan hujan

Makan tengah hari,  Kayak   dimuatkan di atas bot, dan kami mula meninggalkan Danau Gatun untuk menyertainya kembali terusan Panama.

Dalam perjalanan, kita mendengar monyet melolong, dan mendekati salah satu pulau monyet.

Tunggu! Di sini mereka! Banyak monyet melantun di cawangan, yang mempunyai cara yang sangat unik untuk menjerit.

Mereka tidak mudah dilihat, kerana mereka bergerak banyak di pokok, tetapi kita dapat melihat beberapa dari mereka dengan jelas, dan mendengar jeritan mereka beberapa kali.

Pengalaman yang sangat unik dan lucu.

Selepas itu, kami kembali ke terusan Panama, meninggalkan hutan hujan Panama, dan kembali ke kereta.

Mencapai hotel saya sekitar 2 petang, ia telah menjadi hari yang sangat sibuk setakat ini.

Cuaca masih menakjubkan, dan saya mengambil kesempatan untuk menikmati kolam lebih sedikit, sehingga matahari terbenam, sekali lagi menakjubkan di Panama!

Selepas teluk yang sangat sibuk ini, saya sangat lapar, saya pergi untuk mencuba restoran Balboa Beach Club berdekatan, yang mempunyai pemandangan indah di terusan.

Saya tidak pasti jika saya perlu pergi ke sana, selepas membaca ulasan bercampur di Internet.

Tetapi sekali lagi, itulah sebabnya saya mencipta laman web ini: semua ulasan adalah berat sebelah, dan saya mempunyai ikan panggang segar yang mengagumkan, dengan perkhidmatan yang luar biasa, bernilai 20 $ makan dengan bir.

Panama Canal Kayaking
Hotel resort hutan hujan Gamboa
Hotel Gamboa Panama

Soalan Yang Sering Ditanya

Apa pengalaman unik yang berkayak di Gamboa Rainforest di Tawaran Tasik Gatun, dan apakah hidupan liar yang mungkin dihadapi oleh pelawat?
Kayaking di Gamboa Rainforest menawarkan pengalaman alam semula jadi yang mendalam, yang membolehkan pelawat meneroka ekosistem yang pelbagai dan air yang tenang. Pertemuan hidupan liar mungkin termasuk burung eksotik, monyet, dan kemungkinan penampakan buaya dan haiwan hutan hujan lain di habitat semulajadi mereka.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.