Bagaimana Perjalanan 1 Hari Ke Machu Picchu, Peru?

Pengalaman yang unik, dan perjalanan hari yang menakjubkan. Landskap yang menakjubkan, gunung yang indah, bandar yang luar biasa yang dibina di atas gunung yang curam, tidak masuk akal.

Machu Picchu

Tidak dalam rancangan saya untuk pergi ke Machu Picchu ketika pergi ke Peru, kerana matlamat utama saya adalah berakit putih.

Hari-hari saya terhad, saya tidak dapat menyertai jejak untuk mendaki ke Machu Picchu, kerana mereka mengambil masa beberapa hari, dan saya hanya berada di Peru selama seminggu.

Cusco: Dapatkan aktiviti tempatan

Perjalanan sehari semuanya agak mahal, kira-kira 300 $. Nasib baik, dengan Bloody Bueno Peru, yang disyorkan kepada saya semasa  lawatan berjalan kaki   percuma saya pada hari pertama saya di sana, saya mendapat lawatan sehari selama 239 $, yang boleh diterima.

Pada akhirnya, selepas berada di sana, ia pasti bernilai, dan idea yang baik untuk menempahnya sehari selepas perjalanan arung jeram.

Cusco ke Ollantaytambo

Bangun pukul 3 pagi, untuk sebuah hotel pada jam 4 pagi, agak sukar untuk tidur, selepas hari penuh arung jeram Cusco dan pengembaraan zipline. Tetapi apa yang tidak kami lakukan untuk menyertai salah satu perkara terbaik yang perlu dilakukan di Cusco.

Saya cukup banyak yang terakhir dijemput, dan ada yang datang ke cincin di pintu asrama saya, membawa saya ke bas mini, dan menyerahkan saya sampul surat dengan tiket saya.

Saya mendapat kerusi terakhir di dalam bas dan, seperti orang lain, menggunakan kesempatan untuk menyelesaikan malam saya semasa perjalanan 2 jam ke Ollantaytambo, stesen kereta api terdekat dari Cusco untuk pergi ke stesen kereta api Machu Picchu, di Aguas Calientes.

Perjalanan Machu Picchu semua termasuk saya untuk $ 239 termasuk semua, kecuali makanan: bas untuk melatih stesen dengan pickup dari hotel Cusco, tiket kereta api, tiket bas untuk naik Machu Picchu Peru, masuk tiket Machu Picchu, panduan, dan cara belakang.

Stesen kereta api Ollantaytambo

Tiba di kereta api Cusco Ollantaytambo, pemandu kami memberitahu kami bahawa kami perlu menunggu kereta api, dan memberikan arahan untuk mencari panduan seterusnya, selepas kereta api dari Cusco ke Aguas Calientes, kerana dia akan memegang bendera dengan nama kumpulan kami.

Kami dengan cepat memahami bahawa tiket kami telah ditempah dengan IncaRail, dan kereta api yang berada di stesen milik PeruRail, syarikat kereta api yang lain ... semuanya agak mengelirukan, terutamanya pada awal pagi.

Saya mendapat kopi dan donat, yang akan menjadi sarapan saya, kerana saya diberitahu bahawa tiada makanan dimasukkan.

Bagaimanapun, setelah selesai, saya pergi ke ruang menunggu syarikat kereta api kami, dan, apa kejutan ... kopi, teh, dan koka percuma untuk penumpang kereta api! Sekiranya mereka hanya memberitahu kami ...

Saya mendapat diriku teh koka, dan kereta api tidak lama lagi tiba, agak mudah untuk mencari kereta dan kerusi saya.

Memasuki kereta api, kejutan besar, ia kelihatan baru, dan tempat duduk sangat selesa, ia akan menjadi perjalanan hebat!

Hanya kekecewaan, tiada plag kuasa boleh didapati.

Bagaimanapun, perjalanan di kereta api dari Cusco ke Machu Picchu sangat mengagumkan, dengan pemandangan indah di sekelilingnya. Pada satu ketika, kami lulus tanpa menghentikan satu stesen, dan kita dapat melihat bahawa ia adalah titik permulaan jejak Inca ... gembira untuk duduk dengan selesa!

Kereta api ke Machu Picchu adalah perjalanan yang sangat menyenangkan, dengan kopi, teh dan koka percuma semasa perjalanan, serta snek kecil yang ditawarkan.

Aguascalientes

Tiba di Aguascalientes, bandar Machu Picchu, saya faham bahawa saya sebenarnya boleh dengan mudah telah menempah lawatan seluruh saya ke bandar Inca hilang ...

Bandar Aguascalientes menawarkan banyak lawatan mendaki Machu Picchu, terdapat banyak hotel Machu Picchu, dan menawarkan banyak restoran, bar dan banyak lagi.

Ia pada dasarnya adalah di bahagian bawah gunung Machu Picchu, kira-kira 400 meter di bawah tapak, dan ia mungkin membawa bas, 12 $ satu perjalanan untuk perjalanan 20 minit atau berjalan di sana ... yang mungkin mengambil masa kira-kira 3 untuk 4 jam.

Di sebelah stesen kereta api, kami mendapati panduan kami, dan menunggu kumpulan yang lengkap, selepas apa yang kami pergi ke pusat bandar, sedikit dari orang ramai, dan panduan menjelaskan kepada kami bagaimana keadaan hari itu.

Kami mempunyai kira-kira satu setengah jam untuk menunggu di bandar, sementara dia mengambil pasport kami dan pergi untuk mendapatkan tiket.

Saya menggunakan masa untuk mengambil beberapa gambar, berjalan sedikit di sekitar bandar kecil ... dan benar-benar menemui sebuah bar dengan pandangan yang hebat, dan palam kuasa, di mana saya boleh mengecas telefon saya untuk memastikan mempunyai kuasa yang mencukupi untuk hari itu .

Waktu mesyuarat tiba, saya pergi ke panduan itu, dan menyedari lawatan itu tidak memberi saya tiket saya ke Machu Picchu. Oleh kerana tiket adalah nominatif, panduan itu dapat mencetaknya semula, sementara kumpulan itu telah pergi untuk mengambil bas.

Mendaki Machu Picchu

Menaiki bas Machu Picchu kemungkinan besar lebih selesa untuk memanjat gunung itu, menuju sekitar 400 meter di gunung dan di atas awan.

Bas Machu Picchu sebenarnya teratur, seperti dengan tiket yang mungkin untuk mengambil bas, dengan berlepas setiap beberapa minit.

Menaiki bas ke atas gunung menawarkan pemandangan yang sangat menakjubkan, dan di sinilah, dengan perjalanan hari itu, kita mula benar-benar mendapat perasaan betapa luar biasa bandar ini.

Bas itu meanders di jalan gunung, dan gunung, seperti yang lain di sekelilingnya, sangat curam.

Jadi curam, nampaknya mustahil untuk memanjatnya tanpa jalan semasa atau peralatan mendaki. Tumbuhan juga agak padat.

Bagaimanakah sesiapa yang berjaya pergi ke sana, dan membina sebuah bandar di atasnya?

Selepas perjalanan 20 minit, kami tiba di tapak Machu Picchu. Kawasan sambutan besar telah dibina, dengan kafe, beberapa kedai, dan pintu masuk yang betul.

Kami perlu menunggu 30 minit untuk giliran kami untuk masuk, kerana tiket juga bergantung pada masa, bermakna mereka dijual untuk masa masuk tertentu.

Sebaik sahaja giliran kita, kita menunggu untuk berkumpul kembali, dan lulus pertama kali mengitari gunung itu, di mana kita dapat melihat sekilas ini.

Mengunjungi Machu Picchu

Malah sekilas pertama hanya menakjubkan. Ia tidak masuk akal. Bagaimanakah ini, pembinaan ini, yang sebenarnya besar, seluruh bandar sebenar, mungkin juga?

Bagaimanakah sesiapa mendaki di sana? Kami mengambil bas dan sudah cukup berbahaya dan keajaiban yang kami sampai di sana tanpa sebarang kemalangan.

Laman web ini begitu besar! Ia jauh lebih besar dengan nyata bahawa ia kelihatan seperti gambar, dan sebenarnya lebih daripada kawasan yang kelihatan - dan bahkan di kawasan yang kelihatan, gunung bertentangan dengan tempat kita memegang pembinaan lain yang tidak dapat kita lihat dari sana.

Luar biasa. Sangat menakjubkan.

Panduan kami memberikan beberapa penjelasan, sementara beberapa kumpulan lain bergerak lebih jauh. Setelah tangga bersih, kami naik ke kawasan paling berpotensi Machu Picchu.

Di sana, kami menghabiskan masa kira-kira 20 minit, mengagumi pemandangan, dan mengambil sebanyak mungkin gambar.

Machu Picchu Peru

Pandangan di bandar Inca lama adalah menakjubkan, 2400 meter di atas paras laut, di atas gunung 400 meter, dikelilingi oleh gunung-gunung yang semuanya curam dan tinggi seperti itu.

Semuanya seolah-olah luar biasa. Kami mengambil gambar, minta orang mengambil gambar kami, mengambil gambar untuk kumpulan lain.

Kami tidak mahu ia berhenti. Ia benar-benar satu pengalaman yang unik, dan kita semua faham bahawa datang adalah bernilai semua wang yang kita habiskan untuk ke sini.

Selepas beberapa ketika, panduan kami meminta kami untuk berkumpul, untuk benar-benar memulakan lawatan yang kami lakukan di sini.

Lawatan Machu Picchu

Kami bermula dengan pergi ke titik tertinggi di bandar, di mana ramai orang yang menikmati kawasan rumput yang besar.

Kami duduk di atas rumput, di tengah-tengah orang lamas, dan mereka sebenarnya akan membuat persembahan. Diguna pakai kepada orang ramai, mereka tidak bermaksud membahayakan, tetapi ia mengagumkan apabila mereka datang bersebelahan dengan kami dan mengharapkan kami membiarkan mereka sampai ke rumput di belakang.

Lama berjalan-jalan di Machu Picchu

Panduan kami menerangkan kepada kami lebih banyak mengenai sejarah tempat ini, mengapa ia tersembunyi oleh Inca kepada para konvistor, bagaimana ia ditemui dan dipulihkan selepas berabad-abad di bawah tumbuh-tumbuhan.

Terdapat banyak misteri mengenai tempat itu. Lokasinya dikenali oleh penduduk setempat, tetapi hanya tersembunyi kepada penyerang untuk masa yang lama. Tetapi apakah tujuannya?

Mengapa meletakkan begitu banyak usaha dalam membina bandar yang begitu besar, begitu sukar untuk diakses, di atas gunung, di mana tidak banyak kecuali tumbuh-tumbuhan dan hujan?

Banyak soalan masih terbuka, dan, mengembara di jalan-jalan di bandar yang berabad-abad lamanya, kita hanya dapat bertanya kepada diri kita sendiri lebih banyak soalan, yang kebanyakannya tidak akan dijawab.

Bahagian panduan kami dengan kami sebanyak yang dia tahu, tetapi masih banyak lagi yang difahami.

Pada satu ketika, di tengah-tengah kota, kami berhenti mengagumi batu-batu itu. Di sini, sekumpulan batu Inca menunjukkan kepada kami ketepatan yang mereka kumpulkan bersama.

Sekali lagi, ia tidak masuk akal. Bagaimanakah mereka menyediakan, membawa, dan mengumpulkan batu-batu ini? Ia sememangnya mustahil.

Semakin kita lihat, semakin mustahil. Dan pengalaman yang lebih unik adalah.

Bandar ini sebenarnya sangat besar, dan boleh menjadi tuan rumah beratus-ratus orang, kerana ia diperbuat daripada banyak rumah, tetapi juga mempunyai taman-taman besar, semua gaya Inca yang dibina, di teres.

Kami mengakhiri lawatan di belakang Machu Picchu, bersebelahan dengan batu besar yang digunakan oleh Inca untuk beberapa ritual.

Panduan kami memberitahu kami bahawa kami bebas untuk tinggal sehingga ia ditutup. Masa adalah 2 petang, dan tiket kereta api kami kembali ke Cusco adalah pada jam 7 malam, yang memberi kita banyak masa untuk bertanya-tanya di jalan-jalan bandar Inca yang hilang, sehingga kami merasa seperti mengambil bas ke gunung ke Agua Calientes.

Jalan pulang dari Machu Picchu

Kembali ke Agua Calientes, saya mula merasa sangat lapar. Seperti yang saya miliki banyak masa, saya pergi ke sekeliling untuk mencari restoran yang berpatutan, dengan minuman yang mahal.

Semua sangat mahal! Mereka semua menawarkan selamat sejam, tetapi jam selamat Peru ... Ini tidak bermakna 2 minuman untuk harga 1, tetapi hanya minuman yang sedikit lebih murah apabila dibeli secara pukal. Kebanyakan mereka terlalu mahal, seperti makanan, lebih daripada $ 3 AS untuk bir, dan lebih daripada $ 6 US untuk hidangan standard.

Saya akhirnya mendapati sebuah restoran yang nampaknya menawarkan harga yang boleh diterima, 9 $ untuk 4 bir, dan makan untuk 7.5 $ AS. Saya menunggu di sana untuk mengambil kereta api, yang tiba pada waktu malam, dan saya tidak akan melihat banyak sehingga kembali ke asrama, lebih dari 11 malam.

Fakta Machu Picchu

Di manakah Machu Picchu terletak? Machu Picchu terletak di pergunungan Andean, 500km dari Lima, atau 75km dari Cusco, kerana lalat gagak - tidak mungkin untuk mengaksesnya melalui jalan raya, tetapi hanya dengan kereta api atau kaki.

Cuaca Machu Picchu kering dan cerah dari April hingga Oktober, dan hujan dari November hingga Mac. Suhu sepanjang tahun adalah sekitar 20 ° C / 68 ° F, menjadikan masa terbaik untuk melawat Machu Picchu antara April dan Oktober.

Ketinggian Machu Picchu adalah 2430 meter atau 8000 kaki, yang 400 meter lebih tinggi daripada bandar raya Agua Calientes yang paling dekat.

Lapangan terbang Machu Picchu, atau lapangan terbang terdekat, adalah Cusco airport CUS.

Kos Machu Picchu

• Kos perjalanan Machu Picchu, kos jejak Inca: Inca Trail 4 hari pelancongan selama kira-kira 275 $ / 240 €,
  • Kos kenaikan Machu Picchu: kenaikan dari Aguas Calientes adalah percuma,
  • Lawatan Machu Picchu: perjalanan sehari dari 239 $ / 210 €,
  • Lawatan Machu Picchu dari Lima: dari 900 $ / 790 €,
  • Tiket Machu Picchu kos: masuk S / 152 (45 $ / 40 €),
  • Lawatan Machu Picchu: panduan peribadi untuk S / 140 (40 $ / 37 €).
Lawatan Machu Picchu dari Lima

Machu Picchu pada anggaran: ikut jejak Inca sendiri dan tidur dengan cara anda sendiri, perjalanan keseluruhan boleh serendah 80 $ US / 70 €, mengambil 5 hari.

Maklumat Inca Trail Peru - panduan trekker ke Trail Inca Peru
Bagaimana untuk melihat Machu Picchu dengan panduan muktamad yang murah

Machu Picchu hari perjalanan dari Cusco

Harga dari 240 $ US / 210 € dan ke atas.

Jadual purata:

• 4 pagi petang hotel,
  • Bas 4 hingga 6 pagi ke stesen kereta api Ollantaytambo,
  • 6:40 hingga 8:20 pagi kereta api ke Aguas Calientes,
  • 9:50 hingga 10:30 petang pertemuan kumpulan di Aguascalientes,
  • 10:30 hingga 10:50 pagi ke Machu Picchu,
  • 11:30 hingga 14:15 lawatan berpandu kumpulan,
  • 7 malam hingga 9 malam balik kereta api ke Ollantaytambo,
  • 9 hingga 11 malam minibus kembali ke Cuzco.

Berapa Banyak Perjalanan ke Machu Picchu Kos

Perjalanan semua termasuk hari bermula pada 239 $ / 209 €, diri yang dianjurkan dari 216 $ / 189 €:

• Bas + kereta api dari Cusco ke Aguas Calientes 76 $ / 67 € sehala, perjalanan bulat 152 $ / 133 €,
  • Bas dari Aguas Calientes ke Machu Picchu 12 $ / 11 € sehala, perjalanan pulang 24 $ / 22 €,
  • Pedoman peribadi 40 $ / 35 €.

Mempunyai panduan untuk melawat Machu Picchu diumumkan untuk menjadi mandatori tidak lama lagi - ia belum lagi berlaku, tetapi ia juga dinasihatkan untuk mengupah satu untuk mendapatkan pengalaman yang lebih baik.

Incarail atau Perurail? Mereka pada dasarnya menawarkan harga dan pengalaman yang sama, kerana mereka bersaing di laluan yang sama pada jadual yang sama. Lihat apa yang lebih baik untuk anda.

Kereta Api Machu Picchu
Kereta api Perurail ke Machu Picchu

Soalan Yang Sering Ditanya

Apa yang boleh diharapkan oleh pelancong dari perjalanan 1 hari ke Machu Picchu, dan bagaimanakah mereka dapat memanfaatkan masa yang paling terhad ini?
Dalam perjalanan 1 hari ke Machu Picchu, pelancong boleh mengharapkan pengalaman angin badai yang meliputi kemuncak utama bandar Inca Purba. Untuk memanfaatkan sepenuhnya perjalanan, ia dinasihatkan untuk bermula lebih awal, mempunyai jadual perjalanan yang jelas, dan menyewa panduan yang berpengetahuan untuk mengetahui sejarah dan kepentingan laman web ini.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.