Adakah Lawatan 1 Hari Ke Arung Jeram Sungai Urubamba, Cusco Sangat Berbaloi?

Untuk hari ketiga saya di Cusco, sudah tiba masanya untuk beberapa arung jeram di sungai Urubamba, yang melewati Machu Picchu di antara tempat-tempat penting Inca bekas bekas dan bandar-bandar Peru yang sekarang ini.

Rafting Cusco dan petualangan zipline

Untuk hari ketiga saya di Cusco, sudah tiba masanya untuk beberapa arung jeram di sungai Urubamba, yang melewati  Machu Picchu   di antara tempat-tempat penting Inca bekas bekas dan bandar-bandar Peru yang sekarang ini.

Selepas hari pertama melawat bandar, hari yang lain mendaki lebih tinggi daripada Mount Blanc untuk melihat gunung Rainbow, sudah tiba masanya untuk beberapa sukan air, dan diharapkan beberapa matahari.

Sekali lagi, saya telah menempah lawatan itu dengan Bloody Bueno Peru, yang merupakan agensi pelancongan pelancongan terbaik di Cusco.

Cusco: Dapatkan aktiviti tempatan

Untuk S / 120 (36 $ / 31 €), perjalanan termasuk pickup hotel, perjalanan rafting, dan makan tengah hari, yang merupakan harga yang cukup baik untuk lawatan rafting day, saya benar-benar terkejut kita boleh mendapatkan harga sedemikian - 3 minggu yang lalu , Saya telah membayar 3 kali lebih banyak untuk lawatan rakit hari yang sama di sungai Mamoni di Panama.

Petualangan arung jeram di sungai Mamoni Panama

Lawatan ke Pikillacta

Bangun tepat pada waktunya, saya menikmati sarapan pagi yang baik di hotel saya, yang sepatutnya mempunyai sedikit tenaga untuk hari itu.

Kadar terbaik Cusi Wasi asrama Cuzco

Saya adalah orang pertama yang dijemput, di hotel saya, dengan seorang sprinter Mercedes seperti biasa =) Selepas itu seluruh kumpulan tiba bersama-sama di perhentian seterusnya, sebuah alun yang tidak jauh dari hotel saya.

Enam peserta lain menyertai, yang menjadikan kami tujuh peserta rakit, 3 pemandu (2 di rakit dan satu di kayak), satu penganjur dan pemandu minibus.

Sungguh tak disangka! 2 orang peserta terakhir memasuki bas, dua wanita, masuk bas, melihat saya, dan beritahu saya Hei! Kami mengambil gambar anda semalam di gunung Rainbow.

Tepat sekali, ia adalah dua gadis Kanada yang saya minta untuk mengambil gambar saya di atas gunung Rainbow hari sebelumnya, kebetulan - saya juga mengambil gambar mereka.

Dengan diri saya, seorang Perancis, ada Jessica dan Samantha, gadis Kanada, Felix, seorang wanita Jerman dan pacarnya Peru, dan beberapa orang Amerika.

Vinicunca pelangi gunung Peru

Bahagian pertama perjalanan sebenarnya adalah jalan yang sama seperti yang kita gunakan sehari sebelum pergi ke gunung Rainbow, dengan satu perbezaan besar.

Kami berhenti separuh di Pikillacta, sebuah kampung kecil sebelum pembinaan jambatan, untuk istirahat tandas dan lawatan di sebuah kedai kecil sekiranya kita memerlukan apa-apa.

Yang hilang di kebanyakan lawatan hari lain =)

Saya menggunakan peluang untuk mendapatkan bar tenaga, kerana kami tidak akan mendapat apa-apa untuk dimakan sebelum akhir arung jeram pada sebelah petang.

Pergi ke Cusipata

Selepas rehat di Pikillacta, sudah tiba masanya untuk pergi ke gunung di Cusipata, di mana kem dasar kami, di sebelah sungai putih yang cepat air tentu saja.

Kami memandu kira-kira satu jam di sepanjang sungai, dan semua tertanya-tanya bagaimana rafting itu, kerana sungai itu nampaknya tidak ... cepat ?!

Walau bagaimanapun, kami akhirnya tiba di kem, betul-betul di sebelah sungai, yang sebenarnya akan menjadi titik akhir lawatan rafting.

Kami diberi peralatan keseluruhan, kali pertama saya mendapat banyak: saman basah, beberapa jenis jaket tahan air, jaket hayat, dan dayung.

Ia adalah kira-kira 10 pagi, matahari bersinar, dan kami dengan cepat mula berasa sangat hangat dengan semua peralatan ini.

Saya tidak sabar untuk masuk ke dalam air sejuk!

Setelah kami semua dilengkapi, kakitangan telah melampirkan dua rakit dan satu  Kayak   ke van, dan kami baik untuk pergi ke titik permulaan.

Kayu air putih Cusco

Kami memandu kira-kira 20 minit dengan van ke sungai Urubamba, untuk sampai ke titik permulaan perjalanan berakit putih. Satu lagi agensi telah melepaskan 2 rakit dan satu  Kayak   dari van mereka di tempat yang sama.

Semasa kakitangan sedang menyediakan rakit, salah satu panduan menjelaskan kami kepada nasihat keselamatan sekali lagi. Kami telah hampir semua mendengarnya sebelum ini, tetapi sentiasa baik dan sangat penting untuk mendengar mereka sekali lagi, dan kemudian berubah sedikit di mana-mana, juga bergantung kepada bahasa dan spesifik sungai.

Seperti yang kita 7, termasuk 3 pasangan dan diri sendiri, kita membahagi diri dalam 2 kumpulan, satu kumpulan dua pasangan akan pergi dalam satu rakit dengan satu pengajar, dan gadis-gadis Kanada dan saya akan pergi ke rakit lain dengan pengajar yang lain.

Masa untuk mendapatkan air untuk memulakan arung jeram sungai Urubamba!

Sudah tentu bermula di mana sungai sangat besar dan tidak mempunyai banyak jeram, kami cuba semua langkah-langkah keselamatan: dayung ke hadapan, dayung mundur, terletak di dalam rakit, dan beberapa lagi.

Kami mengulangi setiap kali beberapa kali, untuk memastikan kami semua dapat mereka, kerana ia boleh berbahaya selepas itu dalam jeram.

Urubamba Cusco rapids kelas 2

Kami dengan cepat mencapai beberapa jeram kelas 2, yang bermaksud bahawa beberapa gerakan maniver diperlukan untuk menyebarkannya, namun mereka tidak begitu berbahaya.

Dan keraguan kami mula hilang!

Pada mulanya, kami fikir ia akan agak membosankan, kerana sungai itu tidak begitu jelas ... tetapi itu hanya satu kesan, kami sebenarnya dengan cepat mempunyai banyak keseronokan dan sensasi hebat.

10 atau 20 minit pertama arung jeram Urubamba lebih diperlukan untuk menyusun kumpulan, belajar bagaimana untuk mendayung bersama dalam sync, dan juga menyiapkan kedudukan di rakit.

Saya bermula di depan kanan, dengan Jessica di bahagian depan kiri, Samantha di bahagian tengah kanan, dan pengajar di bahagian tengah belakang.

Selepas beberapa ratus meter paddle, kami menukar kedudukan depan, untuk mempunyai keseimbangan yang lebih baik pada arung jeram.

Melewatkan lebih banyak jeram, kami mula merasa yakin dan dapat mendayung secara sinkron, bersedia untuk lebih sensasi.

Kelas arung jeram Urubamba 3

Dan tidak lama lagi, itu sahaja! Pengajar kami memberitahu kami supaya kami tetap fokus, kerana kelas cepat 3 tiba, yang bermaksud ia mengandungi lubang, gelombang setengah meter, dan terdapat kemungkinan untuk membatalkan tanpa manuver yang betul, termasuk kebarangkalian untuk menyakiti diri kita dengan buruk dalam proses itu.

Nah, kami mengikuti arahan untuk memulangkan rakit sungai Urubamba dalam keadaan terbaik: dayung ke hadapan! Mengayuh ke belakang! Semua di dalam arung jeram !!! Kembali dalam kedudukan, dayung ke hadapan!

Kami memang benar-benar basah, dan mempunyai banyak keseronokan, semua orang tersenyum lebar kerana ia dibenarkan manusia, masa yang hebat.

Lebih rapuh datang, kesemuanya dengan keseronokan.

Tiba-tiba, pemandu kami memberitahu kami untuk berhenti, air terlalu cetek pada satu ketika, dan kami berjalan dengan lebih baik.

Walaupun kita lakukan, apa yang mengejutkan, kita melihat sekumpulan biri-biri di sini berjalan di tepi sungai dengan kami. Adakah mereka liar? Kami menikmati persembahan, mereka sangat comel, tetapi, tidak, mereka tidak liar, gembala berada di belakang mereka.

Okay, masa untuk kembali ke dalam air untuk lebih banyak jeram!

Berakit sungai Urubamba Peru

Kami mendapat lebih banyak jeram, sukar untuk mengira mereka, tetapi beberapa kelas yang baik 3, dan beberapa kelas 2 juga, satu demi satu, kita tidak mempunyai masa untuk berehat antara dua jeram.

Tiba-tiba, kita berhenti, kerana kita perlu berehat sedikit sebelum jeram yang lebih mencabar yang akan datang.

Di dalam kolam kecil di mana kita berhenti, ada batu tinggi di sebelah air. Panduan memberitahu kita bahawa kita boleh memanjatnya dan melompat di dalam air, ia cukup mendalam.

4 dari kita sebenarnya melakukannya, termasuk saya sendiri, dan ia merasa hebat, walaupun ketakutan saya terhadap ketinggian!

Selepas rehat pendek ini, kembali ke kedudukan, jeram sukar selepas.

Berikutan arahan pengajar kami, kami lulus semuanya tanpa banyak masalah, tetapi berasa seperti kami sangat dekat untuk dikeluarkan dari rakit pada lebih daripada satu kali.

Jeram itu mengagumkan, dengan lubang dan ombak setinggi setengah meter, yang memerlukan manuver yang cepat dan jelas, yang kita dapat mencapai sebagai satu pasukan.

Kami basah, letih, mendayung, ketawa, dan tersenyum banyak - otot yang paling letih dari semua mungkin rahang kami selepas menyeronokkan!

Dan, tiba-tiba, kem dasar berada di hadapan kami, perjalanan rafting ...

Kem asas, sauna dan makan tengah hari

Kembali ke kem asas, matahari telah berundur, dan menjadi basah, kita mula berasa sejuk.

Kami dengan cepat menghilangkan peralatan rakit kami, dan sekali dalam pakaian renang, kami bergegas ke sauna, yang terasa hebat selepas perjalanan berakit ini.

Bukan kali pertama saya rakit, tetapi kali pertama saya masuk ke sauna selepas itu, yang sebenarnya adalah keperluan tangan dan kaki kami, kerana kita semua mempunyai masalah untuk menggerakkan mereka dengan sejuk.

Kami tinggal di sauna selama kira-kira 20 minit, bertukar cerita yang baik dan mengenali satu sama lain, kerana perjalanan rafting telah membantu kami mewujudkan beberapa ikatan.

Selepas sauna, kita berubah kembali ke pakaian biasa, dan masuk ke dalam refectory di mana kita dengan cepat dapat menyampaikan sup panas, yang lebih selamat daripada itu.

Kami juga mempunyai teh dan kopi percuma, dan boleh membeli bir untuk S / 7 (2.1 $ / 1.8 €), atau koktail seperti Pisco Sour untuk S / 8 (2.4 $ / 2.1 €).

Soup terasa hebat, dan semasa kami memilikinya, penganjur meletakkan skrin besar pada gambar-gambar yang mereka ambil semasa perjalanan arung jeram Cusco kami pada beberapa kesempatan, kebanyakannya oleh panduan ketiga dalam kayak.

Kemudian, hidangan utama datang, yang kita makan dengan cepat kerana kita semua sangat lapar. Ayam dengan nasi dan sayur-sayuran, merasa sangat baik.

Makan tengah hari yang lain, matahari sudah kembali, dan kejutan menanti kami, kami tidak sedar: ia adalah masa garisan zip!

Zipline Urubamba

Tidak tahu ada beberapa zipline Cusco yang sebenar, kami seakan mengalu-alukannya dengan penuh terima kasih - terutamanya saya, kerana saya mahu melakukan beberapa zipline di Cusco Peru, tetapi tidak mempunyai masa semasa lawatan ini untuk menempah sebarang lawatan zipline.

Oleh itu, kami cepat dilengkapi, mendapatkan beberapa arahan keselamatan, dan, satu demi satu, naik tangga di menara tepat di sebelah perkhemahan, di tebing sungai Urubamba, kira-kira 10 meter tinggi, dan mempunyai zipline di atas Urubamba sungai, menakjubkan!

Saya takut ketinggian, tapi nikmatilah, perasaan yang hebat.

Kami kemudian mempunyai zipline kedua Cusco untuk menyeberangi sungai, yang hampir sama baiknya dengan yang pertama.

Kembali ke bank, tiba masanya untuk dikemas dan kembali ke Cusco.

Perjalanan pulang cukup tenang, kerana kebanyakan daripada kita letih dan kita kesempatan untuk berehat.

Kembali ke Cusco, kami berkata satu sama lain, selepas mengalami pengembaraan rakit hebat di Cusco, Peru.

Ringkasan arung jeram Cusco

Salah satu perkara terbaik yang perlu dilakukan di Cusco, dan mungkin arus perahu putih terbaik Cusco, perjalanan sehari dari Cusco untuk arung jeram Cusco dan zipline Peru Cusco adalah menakjubkan, terutamanya perjalanan rafting sungai Urubamba ini!

Perjalanan itu dianjurkan sebagai berikut, untuk S / 120 (36 $ / 31 €) semua termasuk:

• 9 pagi,
  • 9 pagi hingga 11 pagi perjalanan ke kem di Cusipata dengan perhentian tandas di Pikillacta,
  • 11 pagi hingga 1130 pagi bersiap sedia untuk berakit,
  • 1130am hingga 12 pagi perjalanan ke titik permulaan rafting,
  • 12 pagi hingga 2 petang kira-kira 2 jam aksi berakit air putih di sungai Urubamba,
  • 2 petang hingga 2:20 petang,
  • 2:20 hingga 2:45 petang,
  • 2:45 hingga 3:30 Urubamba zipline,
  • 3:30 hingga 5:30 petang ke Cusco.
Lawatan berjalan kaki percuma Cusco
Vinicunca pelangi gunung Peru
Lawatan berjalan kaki percuma Cusco oleh Marco
Syarikat perjalanan Bloody Bueno Peru
Cusco hotel dan penerbangan

Cusco arus air putih yang terbaik sedang berjalan di sungai Urubamba berhampiran Cusco, di pergunungan.

Biasanya, kedua-dua rafting Cusco dan pengembaraan zipline disertakan bersama, kerana zipline boleh dilakukan di kem asas rafting.

Pernahkah anda mencuba arung jeram Cusco terbaik, adakah anda bersetuju dengan kami? Beritahu kami dalam ulasan bagaimana perjalanan rafting Cusco dan pengembaraan zipline anda.

Berkemah arus air putih Cusco dan pengembaraan zipline

Soalan Yang Sering Ditanya

Apakah pengalaman unik yang dilakukan oleh lawatan berulang kali Urubamba River Rafting, dan bagaimanakah ia dibandingkan dengan aktiviti pengembaraan lain di Cusco?
Lawatan Rafting Sungai Urubamba 1 hari menawarkan jeram air putih yang menggembirakan yang ditetapkan terhadap pemandangan Andean yang menakjubkan. Ia menonjol untuk tergesa -gesa adrenalin dan keindahan yang indah, menawarkan perspektif yang berbeza di rantau Cusco berbanding dengan lawatan budaya yang lebih tradisional.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.