Petualangan arung jeram di sungai Mamoni Panama

Memesan dengan Adventures Panama, Jumaat ini adalah hari dari beberapa petualangan whitewater, lawatan sehari untuk menaiki perairan pesisir Mamoni pada arung jeram.

Pengembaraan berakit Whitewater

Bangun pukul 5.30 pagi, untuk pickup hotel pada jam 6:45 pagi, hari bermula seperti biasa dengan pemandangan bilik pagi yang indah di terusan Panama, dari bilik saya di hotel terusan Radisson Panama.

Setelah memeriksa dua kali bahawa saya mendapat semua peralatan arung jeram di dalam beg saya, saya pergi untuk sarapan pagi 15 minit dengan cepat, kerana ia dibuka pada jam 6:30 pagi.

Panama: Dapatkan aktiviti tempatan

Pemandu tiba tepat pada waktunya, di jip yang besar, dan pemandu berbahasa Inggeris Antonio keluar dari kereta untuk mengalu-alukan saya.

Dalam perjalanan untuk menjemput tetamu seterusnya di hotel Intercontinental Miramar Panama, kira-kira 15 minit jauhnya dengan kereta, dia menerangkan kepada saya bahawa kami hanya akan menjadi 2 tetamu hari ini untuk perjalanan, dan kami akan mengambil panduan yang kedua kemudian.

Tetamu lain di dalam kereta, kami dapat memulakan perjalanan kami ke Rio Mamoni, berhampiran Chepo, perjalanan 1h30 dari Panama City.

Tetamu kedua, Paul, adalah seorang lelaki British yang bercuti selama seminggu di Panama, dengan isterinya yang sedang dalam perjalanan perniagaan.

Dia memberitahu saya bahawa dia telah menempah perjalanan beberapa minggu yang lalu, dan bernasib baik kerana saya juga menempah, kerana bilangan minimum peserta adalah 2.

Menghentikan separuh jalan di stesen minyak, panduan kedua, Fabian, memasuki kereta. Dia hanya bercakap bahasa Sepanyol, dan kami diberitahu dia sangat berpengalaman, lebih daripada 20 tahun.

Kumpulan kami kini lengkap untuk berakit.

Tempah perjalanan pengembaraan Sungai Mamoni Sungai anda
Harga terbaik untuk hotel Intercontinental Miramar Panama

Pengembaraan jiple jiple Panama

Mendapatkan jauh dari bandar, tiba-tiba kami meninggalkan jalan yang rata untuk laluan berbukit bergelora, bangun di gunung untuk mencapai titik permulaan kami di sungai Mamoni.

Pada satu ketika, kita boleh mula mengamati hidupan liar: melihat jalan di hadapan kita, tiba-tiba saya melihat sesuatu yang hitam besar, lebih besar tangan saya, menyeberangi jalan betul-betul di hadapan kita dengan cepat, ia mengambil masa kira-kira 3 saat .

Itulah tarantula liar yang besar! Saya pada masa ini sangat gembira berada di dalam kereta, dan kita belum sampai ke destinasi kami.

Walau bagaimanapun, membaca tentangnya kemudian di internet, tarantulas tidak menyerang manusia dan lebih cenderung untuk melarikan diri dari penglihatan apa-apa haiwan besar. Ouf!

Selepas kira-kira sejam dan setengah ceramah yang baik di dalam kereta, tiba-tiba kami berhenti di tengah-tengah pokok.

Antonio berkata kami telah tiba. Benar? Ya, melihat di sebalik pokok, kita dapat menebak sungai Mamoni.

Akses terakhir ke telefon (tidak ada liputan rangkaian di hutan Panama) dan beg kami, sudah tiba masanya untuk memakai sunblock, mengambil beberapa gambar sebelum berlepas, memakai gear rafting dan penolak serangga.

Sementara itu, pemandu dan pemandu menaikkan rakit kembung, yang akan kami gunakan untuk hari ini untuk kami berdua ditambah dengan panduan, tetapi juga  Kayak   kembung yang akan menjadi panduan kedua.

Itu terasa sangat selamat untuk menaiki sungai rafting kelas 3 dan kelas 4 ini.

Apabila semua dilakukan, mereka mula mengayunkan rakit dan berkayuh ke bawah bukit, dan kami berjalan ke sungai Mamoni.

Sungai Mamoni arung jeram Panama

Titik permulaan kami sangat tenang, kolam air yang besar di tengah hutan hujan Panama.

Setelah meletakkan rakit di sungai, kami mendapat nasihat keselamatan. Ia bukan kali pertama rafting untuk mana-mana kita, tetapi ia sentiasa baik untuk mendengar mereka lagi.

Arahan adalah sangat mudah, seperti biasa: ikuti apa yang dikatakan oleh panduan itu, yang mungkin mengayuh ke hadapan, ke belakang, berhenti, atau meletakkan di rakit.

Kami mula mendayung perlahan-lahan, bergerak beberapa ratus meter lagi, dan tunggu panduan lain yang berada di kayak.

Peluang pertama untuk melihat-lihat hutan hujan yang indah yang mengelilingi kita. Hari masih cantik, tanpa banyak awan, dan matahari yang hebat.

Suhu adalah kira-kira 30 ° C / 86 ° F, yang sangat selesa, dan air paling hampir dengan suhu tersebut.

Apabila  Kayak   bergabung dengan kami, kami terus mengayuh, dan kemudian mula merasakan emosi pertama perjalanan ini dengan beberapa benjolan air ringan.

Mamoni aras 3 arung jeram

Bahagian pertama hari, yang membawa kita kira-kira 2 jam, kebanyakannya adalah kelas 3 arung jeram, yang bermaksud beberapa jeram dengan gelombang yang tidak tetap sederhana, tidak lebih tinggi daripada beberapa kaki / kira-kira satu meter.

Kami sering berhenti mengayuh dan mengagumi hutan, cuba mencari tempat hidupan liar. Kami mengharapkan untuk melihat beberapa monyet, mungkin sloth, dan akhirnya iguana.

Bahagian raftingnya agak tenang, dan sangat menyeronokkan.

Di atas rakit dengan kami adalah Fabian, panduan berbahasa Sepanyol sahaja, dan pengalaman selama 20 tahunnya mengagumkan apabila melihat haiwan liar di dalam hutan, yang sangat sukar bagi Paulus dan saya sendiri!

Panama White Water Rafting Panama - Pengelasan Rapid

Pengembaraan berakit Whitewater

Kami tiba-tiba berhenti dengan nasihat panduan kami, dan melihat sekeliling: terdapat sloth yang tersembunyi di dalam pokok itu.

Ia memerlukan masa untuk melihatnya, kerana ia tersembunyi di dalam pokok.

Bagaimana Fabian dapat melihatnya dari jarak 10 meter atau lebih? Dia benar-benar mendapat kemahiran.

Kami cuba melihatnya dengan lebih dekat, tetapi dia terus bersembunyi di belakang daun.

Pada titik lain, kami melewati sebahagian besar batu, dan, di belakang, koloni kelawar mula terbang.

Sangat cantik!

Kami mula lapar, dan berhenti di mana pantai kecil boleh digunakan untuk meletakkan makan tengah hari kami.

Panduan membalikkan  Kayak   yang terbalik, yang membuat meja improvisasi yang menarik.

Makan tengah hari adalah sangat baik, dengan semua yang diperlukan untuk membuat sandwic: pelbagai jenis keju, ham, sos, tomato dan salad. Untuk pencuci mulut, bar sereal dan buah-buahan.

Makan tengah hari di tengah-tengah hutan membawa kita kira-kira setengah jam, yang juga kita gunakan untuk melompat di dalam air dari atas batu, dan berenang yang menyegarkan.

Banyak ikan adalah di sekitar kawasan makan kami, dan kami membuangnya beberapa keping makanan untuk keseronokan untuk melihat mereka berenang selepas itu.

Kelas arung jeram 4

Masa untuk bahagian kedua perjalanan rafting, jeram kelas 4! Ini bermakna kita mungkin menghadapi air yang kuat dan kuat, tetapi boleh diramalkan, dengan gelombang dan lubang yang tidak dapat dielakkan, yang memerlukan manuver yang cepat di bawah tekanan.

Panduan kami bertukar bot, dengan panduan berbahasa Inggeris, Antonio, menyertai kami di atas rakit.

Beliau memberitahu kami bahawa kami mungkin mempunyai sehingga 5 petak kelas 4 yang pantas, bergantung pada paras air, yang cukup rendah pada hari itu, kerana kekurangan hujan pada hari-hari sebelumnya.

Sekiranya paras air terlalu rendah, kita perlu mengelakkan laluan dan berjalan.

Sebelum setiap jeram ini, panduan lain pada  Kayak   kembung akan menjadi yang pertama, pengakap, dan menilai sama ada rakit kembung boleh mengikuti atau tidak.

Beruntung untuk kita, kita dapat menaiki 3 jeram ini, dan kita harus menghindari 2 daripadanya, dengan memanjat batu-batu di sisinya, sementara pemandu mendapatkan rakit dan  Kayak   menggunakan tali.

Jeram ini sangat menyenangkan, dan dengan mengikuti nasihat Antonio, semuanya berjalan lancar, tidak ada yang terluka atau jatuh di dalam air.

Hotel Panama

Rafting sungai di Rio Mamoni

Selepas jeram, bahagian terakhir hari rafting sungai sebahagian besarnya banyak menunggang di atas air yang tenang, kadang-kadang terjebak di atas batu kerana airnya sangat cetek.

Antonio memberitahu kami bahawa kadang-kadang caimans boleh dilihat di sekitar, tetapi itu tidak berlaku pada hari-hari itu, kita sebenarnya tidak melihat banyak hidupan liar di bahagian sungai itu.

Dengan banyak mengayuh di atas air cetek tanpa banyak arus, kita mula letih selepas perjalanan rafting hari ini =)

Tiba di koridor sungai sepanjang 200 meter, kita dapat melihat pada akhirnya jambatan di atas air, yang akan menjadi titik ketibaan kami, di mana pemandu sedang menunggu kami.

Kami melihat kuda menyeberang sungai, dan Antonio memberitahu kami bahawa mungkin guru sekolah pulang ke rumah seperti kami hari Jumaat, selepas seminggu akan mengajar anak-anak di kawasan pedalaman di mana tidak ada jalan.

Sesetengah kanak-kanak bermain di dalam air, dan satu kumpulan di tepi sungai memberi salam kepada kami.

Tamat perjalanan adventerous! Pemandu kami menunggu kami dengan minuman, pilihan soda dan bir tempatan.

Dengan Paul, kami dengan senang hati mempunyai satu bir selepas hari rafting air yang hebat ini, salah satu perkara terbaik untuk dilakukan di Panama City, hari pengembaraan xtreme Panama!

Kembali di hotel, matahari terbenam yang luar biasa sedang menunggu saya di terusan Panama.

Peralatan arung air putih

Jaket keselamatan dan helm disediakan oleh tur, bersama dengan rakit kembung dan  Kayak   kembung sudah tentu:

Adalah baik untuk mengambil baju renang, seluar pendek dan baju t-shirt yang sesuai untuk berenang:

Juga, saya selalu membawa dengan saya kasut berenang khas, dan sarung tangan - sarung tangan berbasikal cukup baik:

Sarung tangan juga membantu membuat GoPro dengan tali pergelangan yang lebih selesa untuk dipakai seharian:

Rafting air putih Panama pendek

Menjalankan arung jeram Panama adalah salah satu arung jeram terbaik di dunia, untuk perjalanan sehari dari sebuah bandar besar.

Dengan hanya dua jam memandu untuk menyertai pengembaraan air putih Panama pengembaraan, ia agak mudah untuk sampai ke sana dengan pengangkutan yang disediakan ke lokasi rafting sungai Panama, di tengah-tengah hutan.

Kemudian, arung jeram Panama mencabar selama hampir setengah hari, kira-kira 4 jam mendayung di atas air, menjadikannya sangat fizikal.

Sekiranya anda pernah di bandar Panama, dan mahukan beberapa tindakan yang luar biasa, jangan teragak-agak untuk menempah perjalanan sehari dari arung jeram Panama di hutan!

Rafting air putih Panama tempahan di laman web Adventures Panama

Soalan Yang Sering Ditanya

Tahap pengalaman arung jeram yang diperlukan untuk Sungai Mamoni, dan apa yang menjadikannya destinasi yang menarik untuk arung jeram putih?
Sungai Mamoni menawarkan pelbagai arung jeram, sesuai untuk kedua -dua pemula dan kasau yang berpengalaman. Rapid yang menarik, pemandangan hutan yang indah, dan peluang untuk menavigasi melalui bahagian sungai yang mencabar menjadikannya destinasi popular untuk peminat pengembaraan.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.